De commissie noemde deze editie een strijd der giganten. De top 3 leerbedrijven blinken uit in de goede samenwerking met scholen, hun deelname aan de verschillende brancheactiviteiten en ze hebben ook veel aandacht voor de leerling als individu. Toch kan er maar een de winnaar zijn. 'De bijzondere mix van regulier BBL, BOL, HBO, VMBO en de nieuwe hybride leeromgeving van House of Hospitality maakt dit een trendsettend leerbedrijf. Moedig en vooruitstrevend enerzijds, kwalitatief sterk anderzijds', aldus de commissie Beste Leerbedrijf Horeca.
House of Hospitality
De nieuwe opzet van duaal leren is ingevoerd vanuit het programma House of Hospitality. Voorzitter van de commissie Ricardo Eshuis: 'De kwaliteit van de leerbedrijven is opnieuw erg hoog dit jaar. Met een prachtige top 3 waarbij de race om de eerste plek een nek aan nek race is geweest. De doorslaggevende factoren voor winst of net geen winst zitten in de details van de details.
Uiteindelijk wint Van der Valk Sassenheim-Leiden onder andere vanwege het vernieuwende concept van hybride leren: House of Hospitality. Studenten van de middelbare hotelschool werken en leren in het bedrijf: de theorielessen zijn niet op school maar in het bedrijf. Van der Valk drukt als leerbedrijf een stempel op het opleidingsprogramma dat samen met ROC van Amsterdam wordt ingevuld. De bedrijfscontext is niet alleen leidend, maar deze is doorslaggevend voor de opleidingen in het kader van House of Hospitality.'
Van der Valk Sassenheim-Leiden ontving naast de award het bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin ze samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. Ab de Bruijn, directeur Van der Valk Sassenheim-Leiden: 'Prachtige prijs, de kers op de appelmoes. Maar ook een bevestiging dat we de goede weg zijn ingeslagen door het inspireren en enthousiast maken van leerlingen voor de horeca. En ook niet te vergeten, de publieksprijs als waardering van de gast.'
IJzersterk in begeleiding
'De drie leerbedrijven uit de finale zijn ijzersterk in het begeleiden van leerlingen. De leerlingen krijgen de samenhang tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf mee waardoor ze een breed beeld krijgen van de mogelijkheden in de branche en waardoor ze zelfverzekerd op de werkvloer staan. Door deze aanpak maken deze leerbedrijven het werken in de horeca aantrekkelijker en stomen zij een nieuwe generatie klaar die echt enthousiast is over het vak. Ze blinken alle drie uit in het integreren van leren en werken op de werkvloer. Het gaat veel verder dan alleen het begeleiden van BBL-leerlingen. Leren en ontwikkelen is bij de top 3 onderdeel van de bedrijfsvoering en is een doel op zich voor medewerkers en management,' aldus de commissie.
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca
De wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde van leerbedrijven en leermeesters voor de horecasector onder de aandacht te brengen. Dit jaar werden 209 leerbedrijven genomineerd, waarvan er ruim 120 ook daadwerkelijk de uitdaging zijn aangegaan. De wedstrijd wordt namens de horecabranche georganiseerd door SVH.