De jury kijkt tevreden terug op de finale van de 17e Dutch Hotel Award. Bij alle finalisten bleek dat het thema dit jaar een schot in de roos was. Alle drie de teams lieten op die finaledag op hun eigen manier zien hoe zij veerkracht en verbinding hebben getoond.
Daarbij maakte het team van Zoku de diepste indruk. Maar het verschil met de nummer twee Thermen Bussloo was minimaal: 2 punten op een totaal van ruim 400.
Bekijk hieronder de bekendmaking
Diepgewortelde verbindingen
Zoku, het hybride hotelconcept van Marc Jongerius en Hans Meyer, werkt al sinds de opening in 2016 aan het creëren van diepgewortelde verbindingen. Tussen medewerkers, maar vooral tussen internationale gasten en mensen van dichterbij die de lofts of de openbare ruimte als werkplek gebruiken.
Die verbindingen waren al waardevol maar bewezen pas écht hun waarde tijdens corona. Zoals de hele sector heeft ook Zoku het zwaar gehad. Maar dat gold soms evenzeer voor hun gasten. Zo gaf een aantal vaste gasten dat de lofts normaal gesproken huurt als werkplek bijvoorbeeld aan dat ze daar geen geld meer voor hadden. Het team van Zoku, onder leiding van general manager Reinier Bunnik, zei toen: we waarderen je als gast. Jij was er in goede tijden voor ons, nu zijn wij er in minder goede tijden voor jou. Je mag blijven komen en hoeft niet te betalen.
En Zoku bekommerde zich ook om het welzijn van hun gasten. Een deel van die gasten is expat en zit voor korte of iets langere tijd in Amsterdam. Zoku faciliteert normaal gesproken allerlei ontmoetingen tussen deze expats en lokale ondernemers en experts, zo creëren ze een netwerk voor hun internationale gasten.
In de lockdown konden die ontmoetingen niet meer plaatsvinden, dus zette Zoku zich extra in voor de strijd tegen eenzaamheid onder bijvoorbeeld deze expats. ‘Bij eenzaamheid denken mensen vaak als eerste aan bejaarden. Maar jonge mensen die pas net in een vreemde stad zijn, zonder vrienden of netwerk, kunnen net zo eenzaam zijn', zegt concept & brand director Veerle Donders.
Dit werd gedaan in het kader van een van de speerpunten van b-corp, een vergaand duurzaamheidskeurkmerk wat Zoku draagt. Het tegengaan van eenzaamheid was een van de oproepen van b-corp tijdens corona.
Andersom hielpen gasten Zoku ook. Zo greep het team de lockdown aan om een audiotour door Amsterdam te maken, ingesproken door reisprogrammamakers Chris Zegers en Floortje Dessing. Een gast hielp met de contacten en het maken van die tour.
En in lockdowntijd werd in een aantal kamers een mini-escaperoom gerealiseerd. Wat knap is, is dat daar nauwelijks aanpassingen in de kamer voor nodig waren: met wat stickers op strategische plekken is een puzzel in de kamer gecreëerd. Tijdens het finalebezoek werd de jury uitgedaagd die puzzel op te lossen.
Hans Meyer, zichtbaar geroerd, roemde aan het eind van het jurybezoek het team van Zoku Amsterdam. ‘Ze verdienen enorm veel respect. Ze hebben elkaar gesteund, ook in moeilijke tijden, en veerkracht getoond.’
Verbinding tussen de finalisten
Wat tekenend is voor de finale van de Dutch Hotel Award is dit jaar, is de verbondenheid tussen de finalisten onderling. Zo organiseerde Zoku als onderdeel van de finaleopdracht een online seminar met sprekers als Charlie McGregor van Student Hotel en Caro van Eekelen, tot voor kort van Accor. Maar ook de andere finalisten waren uitgenodigd voor dat seminar.
Ook was voorafgaand en tijdens de finale contact tussen de drie teams, waarbij ze elkaar op de hoogte hielden van het verloop van de dag. Een mooiere illustratie dat het thema dit jaar alle drie de finalisten op het lijf is geschreven, is er niet.
Verbondenheid tussen collega's
Ook bij zilveren prijswinnaar Thermen Bussloo past het thema als een handschoen. Het wellnesshotel heeft als motto: ‘een stressvrij leven voor iedereen', en daarmee bedoelen ze niet alleen gasten maar nadrukkelijk ook medewerkers. In coronatijd werd iedere dag een programma aangeboden om die medewerkers daarbij te helpen. Elke medewerker was uitgenodigd dagelijks naar het hotel te komen om te wandelen, sporten, yoga te doen. En daarnaast om het hotel en wellness op te knappen en allerhande cursussen en workshops te volgen. ‘Veerkracht en verbinding loopt echt als een rode draad door dit bedrijf', zegt general manager Jeroen van der Veen.
Een van de grote winstpunten voor het team is dat mensen van verschillende afdelingen, die normaal gesproken weinig contact hadden, elkaar nu beter hebben leren kennen, zegt chef-kok Heine Ruitebeeke.
Een andere belangrijke les van de coronatijd is dat het aantal gasten dat binnen de beperkingen het bedrijf mocht betreden, het nieuwe beleid wordt. Vóór corona was de capaciteit 1200 gasten in de wellness, met de beperking van 1,5 meter werd dat 500. En dat wordt ook nu alle restricties eraf zijn het nieuwe maximum.
De finaleopdracht vulde Thermen in met een Experience, waarbij ze de verbinding zochten met potentiële collega's. Met een bereik van 250.000 mensen hebben gemeente en UWV gevraagd of Thermen Bussloo niet vaker zo'n experience wil organiseren. Ook zijn op die dag 10 mensen gescout die op gesprek mogen komen voor een functie binnen het bedrijf.
Samen ondernemen
Bij Parkzicht Eindhoven is het team verweven in verschillende bedrijven, schetst eigenaar Derk van Westenbrugge. Zo is een van de chef-koks samen met hem mede-eigenaar van een Italiaans restaurant in Eindhoven wat net is geopend en een souschef is mede-eigenaar van een bbq-restaurant. Van Westenbrugge heeft veel ervaring met grillen op open vuur: hij was mede-oprichter van Smokey Goodness, wat door compagnon Jord Althuizen is uitgebouwd.
Tijdens het jurybezoek werden de juryleden van de Dutch Hotel Award tot hun verrassing zelf ook beoordeeld: zij werden aan het werk gezet met de succesvolle maaltijdbox van restaurant Thym en de resultaten werden beoordeeld door teamleden van Parkzicht.
Bij de finaleopdracht, waarbij een evenement moest worden georganiseerd om de medewerker van de toekomst aan het bedrijf te verbinden, nam het team van Parkzicht de omschrijving ‘medewerker van de toekomst’ heel letterlijk: basis- en middelbare scholieren werden uitgenodigd in het hotel om te proeven aan werken in de hospitality.
Bekijk hieronder een video van de finaledag
Juryrapport
Goud – Zoku Amsterdam
‘Dit team sprankelt en straalt trots uit. Ze zijn éérst Zoku, en pas daarna zijn ze wat hun functieomschrijving zegt. Ze zijn oprecht verbonden met hun members, de vaste gasten: in good times en in bad times. Heel knap hoe ze hun community bewerken en members bij laten dragen aan het succes van het bedrijf. Ook de onderlinge band en betrokkenheid tussen collega's is voelbaar sterk.’
Zilver – Thermen Bussloo, Voorst
‘Mooi dat ze niet alleen een stressvrij leven voor gasten nastreven maar ook voor medewerkers. Er is hier veel aandacht voor het welzijn van personeel en het managementteam opereert heel gelijkwaardig. Mooi om te zien hoe ze een tegenslag, het uitstellen van het bouwen van nieuwe hotelkamers, weten om te zetten in iets positiefs: de grond was al gepacht en wordt nu gebruikt om groenten en granen te verbouwen.’
Brons – Parkzicht, Eindhoven
‘Mensen willen heel graag bij dit bedrijf werken en de eigenaren laten hun medewerkers ook echt meeondernemen in andere horecazaken. Mooi om te zien hoe ze in coronatijd zich inzetten voor mensen die het moeilijk hadden door gasten die hun, zeer succesvolle, maaltijdboxen bestelden, een paar euro extra te laten betalen. Met dat geld zijn bijna 1400 maaltijden bekostigd voor ouderen en dak- & thuislozen. En ze dachten 20 jaar vooruit met de finaleopdracht, leuk. En de jury werd verrast toen bij het bezoek de rollen werden omgedraaid: die jury moest aan het werk met de maaltijdbox, de resultaten werden beoordeeld door de eigenaar en chefs van het hotel.’
Publieksprijs
Voor het eerst reikt de organisatie niet alleen de Dutch Hotel Award zelf uit, maar ook de Publieksprijs. In de eerste ronde kon het publiek stemmen op de 10 genomineerden en die stemmen wogen voor 25 procent mee bij het bepalen van de halvefinalisten.
Uiteindelijk werden bijna 12.000 stemmen uitgebracht, waarbij één hotel er met kop en schouders bovenuit stak en maar liefst 30 procent van de stemmen wist binnen te halen. Daarmee is Thermen Bussloo de allereerste winnaar van de Dutch Hotel Award Publieksprijs.
Op gepaste afstand volgt met ruim 15 procent van de stemmen Hotel de Wereld in Wageningen, de derde plek in de Publieksprijs is voor Parkzicht Eindhoven met iets meer dan 10 procent van de stemmen.
Thermen Bussloo heeft een mooie eindsprint gemaakt. Bij een tussenstand halverwege stond het bedrijf nog niet in de top-3.
17 winnaars Dutch Hotel Award
Editie 2021 is alweer de 17e keer dat de Dutch Hotel Award wordt uitgereikt. Dit zijn de winnaars van de DHA tot nu toe:
2021: Zoku Amsterdam
2019:Jaz in the City Amsterdam
2018:Novotel Amsterdam Schiphol Airport
2017:Kruisherenhotel Maastricht
2016: Ink Hotel Amsterdam
2015:Hotel van Oranje, Noordwijk
2014:Postillion Deventer
2013:Pulitzer, Amsterdam
2012: Palace Hotel, Noordwijk
2011:Townhouse, Maastricht
2010:Papendal, Arnhem
2009:De Zon, Ommen
2008:Eden American, Amsterdam
2007:Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul
2006:Des Indes, Den Haag
2005:Beaumont, Maastricht
2004:Delta Hotel, Vlaardingen
De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. In drie afvalrondes worden drie finalisten bepaald die aan de slag gaan met het thema van dat jaar en een aanvullende finaleopdracht. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten. De wedstrijd wordt mogelijk gemaakt door ING, Heineken, Hotelschool The Hague en Misset Horeca.
De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Regine von Stieglitz van Hotelschool The Hague, juryvoorzitter Bas Tolmeijer, initiatiefnemer Francesco Monaco, sector banker leisure Sjuk Akkerman van ING, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, Bart Meinen van Heineken en Sander Allegro.