Om het niet bij één nacht te laten deed Geus een oproep op Linkedin met de vraag wie wilde aanhaken bij zijn eerste donatie. Het bericht ging viraal en leverde ruim 30.000 euro aan donaties op in 48 uur.
Eline Zweegers-Annink van hotel Kimpton de Witt was de eerste vanuit de horeca die contact met Geus legde en vroeg of zij ook iets kon betekenen. Even later had het viersterrenhotel in het centrum van de hoofdstad twintig dakloze mensen te gast.
Door alle positieve energie is het initiatief nu uitgegroeid tot een structurele samenwerking tussen De Regenboog Groep, een Amsterdamse organisatie die zich inzet voor dak- en thuislozen, en Kimpton de Witt (Lore Group). Inmiddels hebben ook Holiday Inn Express North Riverside en Pestana Amsterdam Riverside zich aangesloten en blijven de aanmeldingen van hotels die graag kamers beschikbaar stellen, binnenkomen.
‘Give me 5’
Na de eerste noodopvang tijdens de vorstperiode, ging Geus in gesprek met de leiding van Kimpton de Witt over een structurele samenwerking. Vanaf het moment dat general manager Jos van Hunen hem vijf kamers beloofde, ontstond de projectnaam ‘Give me 5’.
'Ik zag het ineens voor me, zo’n sticker met een handje bij de ingang van hotels die daarmee kunnen aangeven dat ze omkijken naar de meest kwetsbare mensen in onze samenleving'' , licht Geus toe. 'Daarbij zou je de gast van het hotel ook nog kunnen betrekken, door bij de boeking te vragen of ze willen bijdragen zoals het ook in de luchtvaart mogelijk is om wat extra te betalen voor een zogenoemde ‘green seat’. Ik geloof heilig dat het de aangesloten hotels ook verder helpt, zowel qua waardering intern als qua aandacht van de gast en de bredere buitenwereld.'
Van Hunen beaamt dit en is erg blij met het project. 'Buiten het feit dat we het natuurlijk belangrijk vinden om dit initiatief een warm hart toe te dragen, merken we ook dat het moraal op de werkvloer positief beïnvloed wordt door de komst van onze nieuwe gasten.'
Van de straat naar viersterrenhotel
Het initiatief van Geus kreeg in februari massale aandacht in de media en KRO NCRV Kruispunt wijdde een maand later zelfs een uitzending aan de samenwerking tussen Kimpton de Witt en De Regenboog Groep. De dakloosheid is in Nederland in tien jaar tijd verdubbeld van 20.000 naar 40.000 mensen. Deze cijfers dateren uit 2019. Het vermoeden is dat de werkelijke situatie vanwege corona inmiddels nóg ernstiger is.
Samen met The Present Movement hopen de hotelketens structureel bij te kunnen dragen aan het terugdringen van de daklozenproblematiek. 'Op straat is het leven keihard,' zegt Geus. 'Je leeft en overleeft per dag waardoor er geen ruimte is om over de toekomst na te kunnen denken. Door een veilige slaapplek voor jezelf te hebben, komt de rust weer terug en daarmee ook de moed en hoop om weer te kunnen dromen over het eigen bestaan. De hoteliers noemen het een ‘klein gebaar’, voor de dakloze is het letterlijk life changing.'
Hoteliers die ook graag maatschappelijke winst willen boeken kunnen zich aansluiten bij The Present.