Sinds de lockdown in maart van dit jaar is de totale bierverkoop met 13,2 procent gedaald.
De brouwers hebben een zwaar economisch jaar, onder andere doordat de horeca- en de evenementenbranche voor veel brouwers een belangrijke afzetmarkt is.
Juist deze sectoren worden door de maatregelen in de covid-19-crisis hard getroffen. Tegenover de slechte cijfers van bierverkoop in de horeca staat dat het thuisverbruik en de export een stijging van respectievelijk 15,9 procent en 11,7 procent lieten zien.
'Mooi weer riep daling bierverkoop halt toe'
Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: 'Deze totale daling sinds halverwege maart is fors. Het mooie weer heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de daling niet nog groter is.
Maar dat het zware tijden zijn voor horeca en brouwers blijkt wel uit deze cijfers. De horeca is voor de brouwers een belangrijk kanaal. Veel kleine lokale brouwerijen leveren voornamelijk aan de horeca, die worden daarom extra hard geraakt.'
De categorie alcoholvrij en -arm bier stijgt in 2020 verder, ondanks de covid-19-crisis. Van januari tot en met augustus is deze categorie tot 0,5% alcohol, met bijna 10 procent gestegen.