FoodStory introduceert een innovatieve hologram-app waarmee gerechten virtueel geprojecteerd kunnen worden. 'Mensen kiezen altijd met hun ogen, of het nou om eten gaat of om andere producten. Met hologrammen is er geen onderscheid meer tussen het virtuele gerecht en de realiteit. Je krijgt hiermee een unieke restaurantervaring en hoeft niet langer te raden welk gerecht je moet kiezen', vertelt FoodStory-founder Khalid Boukdid.
Augmented Reality
Augmented Reality is een technologie waarbij virtuele objecten in de echte wereld worden geplaatst. Door ‘AR’ in de restaurant- en hotelindustrie te introduceren, ligt een belangrijke verschuiving in de branche in het verschiet. Boukdid: 'Klantbeleving wordt de hoogste prioriteit. We zien dit al bij de toepassing van AR in webwinkels. Uit eten gaan wordt voor mensen nu een nog leukere beleving.'
Zo werkt het
Het 3D-menu bestaat uit driedimensionale gerechten die vanuit alle hoeken bekeken kunnen worden. Foto’s van menu-items worden met behulp van specialistische software omgezet naar realistische 3D-gerechten. Er is zo geen verschil tussen de echte en de virtuele gerechten. Elk restaurant of hotel krijgt een eigen app. Gasten kunnen de menu-app thuis of in het restaurant downloaden en zo precies zien wat het restaurant te bieden heeft.
Voor restaurants biedt deze technologie een kans zich te onderscheiden door een unieke en speelse klantbeleving te bieden. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen meer geld uitgeven aan gerechten als ze kunnen zien hoe het eten eruit ziet. Voor hotels betekent het 3D-menu een belangrijke stap in hun digitalisering en zoektocht naar meer f&b-omzet.'
Ontstaan uit teleurstelling
Het idee voor een 3D-menu app met gebruik van AR-technologie is ontstaan vanuit een ergernis van Boukdid zelf. 'Ik merkte dat uit eten gaan tot teleurstellingen kan leiden. Als je een gerecht in een restaurant bestelt, heb je vaak geen idee van wat je krijgt. Gasten kiezen meestal voor de veilige weg en gaan voor een bekend gerecht. Niet iets nieuws of spectaculairs. Dat betekent verloren omzet voor het restaurant', legt Boukdid uit. 'Ik kan me voorstellen dat dit voor buitenlandse toeristen al helemaal een issue is. In Amsterdam laten toeristen een restaurant links liggen omdat ze de menukaart niet begrijpen. Dat kost restauranthouders omzet. Met de huidige concurrentie in de horeca dien je als restaurant gewoon duidelijk te zijn wat je te bieden hebt om gasten te trekken. De hologram menu-app doet dat op een innovatieve, leuke en speelse manier'.