Uber Eats onthult de foodtrends voor 2018. Het bedrijf voorspelt dat Nederlanders bijzondere trends als houtskool en black food (zwart gekleurd eten) gaan omarmen in 2018. Houtskool wordt gezien als detox-mineraal en is bijvoorbeeld terug te vinden in gezonde sapjes. Daarnaast wordt houtskool gebruikt als ingrediënt van black food, waardoor gerechten zoals ijs en hamburgers hun zwarte kleur krijgen. Dit wordt een van de meest opvallende foodtrends voor 2018.
Klassiekers blijven
Toch blijven we vooral houden van de bekende klassiekers. Op nummer één staat de avocado, een wereldwijd geliefd product en zo ook in Nederland. De avocado wordt gevolgd door een van de meest gegeten groenten in Nederland, namelijk de komkommer. De top vijf van de meest populaire ingrediënten volgens Uber Eats wordt compleet gemaakt met zalm, edamame (sojaboontjes) en tonijn.
De meest trendy ingrediënten voor 2018:
- Avocado
- Komkommer
- Zalm
- Edamame
- Tonijn
- Tofu
- Sriracha
- Kokosnoot
- Zeewier
- Truffel
- Pompoen
- Houtskool
Meest geliefd: sushi
Uber Eats doet ook een voorspelling voor de meest bestelde gerechten in 2018. Niet geheel toevallig zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018 allemaal veelgebruikt in enkele van de meest trendy gerechten. Het meest populaire gerecht in 2018 wordt naar verwachting sushi. Dit Japanse gerecht is al jaren erg geliefd onder Nederlanders en wordt ieder jaar weer meer gegeten. Op nummer twee staat het eerdergenoemde black-food. Deze gewaagde trend, waarbij eten zoals ijs, koekjes, brood en sapjes zwart gekleurd wordt, verslaat zelfs de populaire poké bowl. Dit uit Hawaï overgewaaide gerecht staat op nummer drie. Dit gerecht was al erg populair onder de echte foodies en wordt naar verwachting in 2018 massaal omarmd door Nederlanders.
Dit worden de meest bestelde gerechten in 2018
- Sushi
- Black-food
- Poké bowl
- Soep
- Toast
- Hummus
Veranderende trends
Marco Knitel, general manager van Uber Eats Nederland: 'In 2017 zagen wij dat Nederlanders maaltijden op basis van planten en superfoods omarmden, met trendzetters zoals toast met avocado en poké bowls. In 2018 zetten deze trends naar verwachting door, met ingrediënten als komkommer en zeewier. Nederland is ook zeker niet bang voor iets nieuws: zelfs een detox-mineraal als houtskool komt hoogstwaarschijnlijk in 2018 veelvuldig terug op het menu in Nederland.'