Bavaria realiseerde een omzet van 610,1 miljoen euro, bijna 15 procent meer dan een jaar eerder. De winst ging ook omhoog en kwam uit op 32,9 miljoen euro. Bavaria produceerde in 2016 ruim 7 miljoen hectoliter bier in zes brouwerijen en is in meer dan 130 landen aanwezig. Er werken ruim 1400 mensen voor het familiebedrijf.
Naast de deal met Palm, werd in de Verenigde Staten importeur Latis Imports overgenomen. Verder werd een samenwerking opgezet met Molson Coors UK.
Hoogtepunt 2016
Frank Swinkels, CFO: 'De overname van Palm Belgian Craft Brewers was zonder twijfel het hoogtepunt van 2016. Het samengaan van twee familiebedrijven was een uniek moment in onze geschiedenis. We voegden met trots het rijke assortiment van speciaalbieren van Palm Belgian Craft Brewers toe aan ons portfolio.'
Bavaria: 26 merken
De ingezette strategie en de stappen die in 2016 zijn genomen dragen bij aan het uitbreiden van de internationale slagkracht van Bavaria. 'We zijn nu actief in meer dan 130 landen, hebben ruim 1.400 collega’s, 10 kantoren, 6 eigen brouwerijlocaties en 26 merken. Dat is iets waar wij enorm trots op zijn. Met onze groeiende internationale distributiekracht kunnen we onze merken ook internationaal laten groeien.'
Investeringen
Een grote investering werd gedaan in Holland Malt, eigendom van Bavaria N.V, voor de uitbreiding van de mouterij in de Eemshaven. In antwoord op de zowel nationaal als internationaal groeiende vraag naar kwaliteitsmout worden er momenteel twee extra mouttorens gebouwd om de productiecapaciteit te verdubbelen.
Ook bij Brouwerij Habesha in Ethiopïe is als gevolg van de populariteit van het merk de productiecapaciteit in 2016 verdubbeld.
Merkinnovaties
Naast de investeringen zijn er ook verschillende productinnovaties gelanceerd. Zo introduceerde Bavaria glutenvrij bier onder de naam Bavaria Premium Pilsener Glutenvrij. Swinkels: 'Het uitgangspunt voor onze portfoliostrategie is dat wij voor ieder moment een passend biertje willen bieden. Consumenten gaan steeds bewuster om met hun gezondheid. Daarom was het voor ons een logische stap om de groeiende groep van consumenten met coeliakie en consumenten die bewust voor een glutenvrij dieet kiezen ook te kunnen laten genieten van ons bier. We hebben hier zeer veel positieve reacties op gehad.'
Eind 2016 introduceerde Bavaria ook de nieuwe internationale merkcampagne ‘Welcome to the Family’. Na vijftien jaar nam Bavaria afscheid van de slogan ‘Zo, nu eerst een Bavaria’ en communiceert zij nu vanuit de kracht van het familiebedrijf. 'Bier verbroedert en brengt mensen samen en deze universele boodschap dragen we eerst in Nederland uit en vervolgens in alle landen waar Bavaria actief is', aldus Swinkels.