Door de sluiting van restaurants en het verbod op grote evenementen en feesten in veel landen, als gevolg van de coronapandemie, is ook de verkoop van champagne ingestort. Vranken-Pommery, dat na Moët in omzet de tweede is en met ruim 2600 hectare aan wijngaarden in oppervlak de grootste van Europa, liet eerder al weten dat de verkoop van hun champagne in de eerste helft van 2020 met 23 procent is teruggelopen.
In totaal blijven zo’n 100 miljoen flessen champagne onverkocht, schat BoldData, dat de gegevens van de 100 grootste champagneproducenten op een rij zette.
Moët-Hennessy allergrootste
Ook rangschikten ze die producenten op omzet. De allergrootste by far is Moët-Hennessy, de drankendivisie van luxeproductenconglomeraat Louis Vuitton Moët Hennessy. Daaronder vallen grote en bekende champagnemerken als Moët & Chandon, Veuve Clicquot en Dom Perignon.
Moët & Chandon is het grootste champagnehuis, met 64,7 miljoen verkochte flessen in 2019. Samen met de tientallen miljoenen flessen van de andere champagnemerken van Moët-Hennessy is dat goed voor een jaaromzet van ruim €2,2 miljard.
Hiermee staat Moët-Hennessy op eenzame hoogte in de top 100. Die omzet is bijna twee keer zo groot als de omzet van de rest van de top 10 bij elkaar opgeteld. Vranken-Pommery volgt op plek twee met een ‘schamele’ €218 miljoen.
Hieronder de top-10 champagneproducenten naar omzet
- Moët-Hennessy – €2.212.255.766
- Vranken-Pommery – €218.802.191
- Nicolas Feuillatte – €211.899.425
- Laurent-Perrier – €206.266.925
- Louis Roederer – €176.575.193
- Taittinger – €156.996.492,00
- Mumm – €134.688.481,00
- Union Champagne – €118.656.312,00
- Perrier-Joulet – €115.242.889,00
- Piper Heidsieck/Charles Heidsieck – €109.202.039,00
Op de site van BolData staat de volledige Top 100.