Volgens Judith Zilversmit, chef van de bijlage PS, kwamen er de afgelopen weken veel vragen van lezers binnen over de recensierubriek. "De rode draad was de vraag of we de horeca, zo zwaar getroffen door corona, nog wel de maat moesten nemen", schrijft ze zaterdag in de krant. "Een begrijpelijke vraag. Toen de restaurants na de lockdown weer een tijd open waren, vond de redactie - natuurlijk is hierover hardvochtig gediscussieerd - dat het goed was de restaurants weer op de kaart te zetten. Maar nu de zaken opnieuw gesloten zijn, gooien wij Proefwerk voorlopig ook dicht."
Recensent Gilles van der Loo gaat nu op zoek naar herinneringen die eten oproept.
Gilles van der Loo (1973) is sinds september 2018 de nieuwe restaurantrecensent van Het Parool. Van der Loo volgde Hiske Versprille op als schrijver van de rubriek Proefwerk. Deze staat elke zaterdag in de bijlage van het Parool, PS van de Week.
20 jaar in de horeca
Van der Loo studeerde klinische psychologie en werkte twintig jaar in de horeca. Hij was onder meer barman, ober, kok en bedrijfsleider. De afgelopen twee jaar werkte hij bij een wijnimporteur. In 2010 debuteerde Van der Loo als schrijver met een kort verhaal in literair tijdschrift Tirade, waarvan hij later redacteur werd. Tussen 2012 en 2016 verschenen van hem één verhalenbundel en twee romans (bij uitgeverij Van Oorschot), waarvan de laatste – Het jasje van Luis Martín – gaat over ‘opgroeien’ in de Amsterdamse horeca van de jaren ’90 en ’00.
Proefwerk leest hij al sinds zijn eerste afwasbaan, zo zegt hij zelf in het Parool. Van der Loo: ‘Het is de kroon op mijn horeca-tijd om deze bijzondere plek van Hiske te mogen overnemen.’ Versprille vertrok naar De Volkskrant waar ze Mac van Dinther opvolgde.
Hiske Versprille
Hiske Versprille schreef eerder op social media: 'De nieuwe coronaregels zijn belangrijk en nodig. Maar ook totaal ruk en mogelijk dodelijk voor de lievelingswinkels en - restaurants die jouw leven kleur geven. Denk daarom nu extra aan ze en blijf geld aan ze uitgeven. Ik heb me zelf voorgenomen iedere dag één ding te kopen of eten bij een bedrijf dat ik een warm hart toedraag, en vraag jou hetzelfde te doen. Heel veel zaken hebben hun openingstijden verruimd. Ga ontbijten met je gezin. Haal een lunchgerecht. Koop een fles wijn of een kaas bij je favoriete leverancier in plaats van bij de supermarkt. Dat kan vaak ook online. Denk even na over welke bedrijven je niet wil verliezen, en #redjelievelings.'