Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
Locatie is het belangrijkst
De locatie van een restaurantketen speelt de belangrijkste rol in het keuzeproces van gasten. Bijna vier op de tien bezoekers (38%) noemen locatie als belangrijke factor. Daarmee is het de meest genoemde reden. Andere veelgenoemde redenen zijn het aanbod (33%), kwaliteit (30%), prijs (28%) en gemak (26%).
Uitschieters van keuzeredenen
Opvallend is dat de ‘prijs’ (65%) de meest genoemde keuzereden is voor klanten van Heinde, terwijl ze gemiddeld het meest uitgeven bij deze keten (€138). Ook bij Montimar noemen opvallend veel bezoekers de ‘prijs’ als keuzereden (87%).
De ‘locatie’ is bij Moeke de meest genoemde motivator (81%). Voor Italiaanse restaurants is ‘gemak’ een belangrijke keuzereden. Zo geeft bij Vapiano 62% dit als keuzereden, bij Happy Italy 50% en bij de
Pizzabakkers 45%.
Aanbiedingen zijn niet belangrijk
Wat opvalt is dat weinig Nederlanders voor een ‘aanbieding’ (7%) naar een restaurant gaan. Dit is dus geen belangrijke motivator voor restaurantbezoekers. Dit zou mogelijk te wijten kunnen zijn aan het feit dat veel restaurants weinig aandacht besteden aan aanbiedingen.