Wereldwijde zorgen over de beschikbaarheid liggen hieraan ten grondslag. Door slechte oogsten in Brazilië en Vietnam blijft het aanbod achter bij de vraag, , wat de kans vergroot dat consumenten straks nog meer moeten neertellen voor koffie.
Arabicakoffiebonen, populair voor speciale koffies zoals espresso, stegen met meer dan 3 procent en bereikten het hoogste niveau sinds 1977. Dit jaar zijn de prijzen al met bijna 70 procent gestegen.
Een ernstige droogte eerder dit jaar in Brazilië heeft tot grote zorgen geleid over de koffieoogst. In Vietnam, de andere wereldwijde koploper in de koffieproductie, leidde droogte tijdens de groeiperiode en hevige regenval tijdens de oogst tot extra problemen. Deze omstandigheden drijven de prijzen verder op, wat cafés en koffiebranders met hogere kosten confronteert. Die kosten zullen waarschijnlijk worden doorberekend aan de consument.
Koffieleveranciers verhogen prijzen en schrappen kortingen om hun winstmarges te beschermen. Nestlé, de grootste koffiemaker ter wereld, kondigde in november aan de prijzen te verhogen en verpakkingen te verkleinen om de duurdere bonen te compenseren.
Ook de koffiesoort robusta, die doorgaans goedkoper is dan arabica, heeft dit jaar een enorme prijsstijging doorgemaakt. Op de Londense koffiemarkt steeg de prijs van robusta dit jaar met 85 procent.