Bidfood steunt foodprofessionals tijdens coronacrisis

Bidfood steunt foodprofessionals tijdens coronacrisis

De maatregelen die de overheid neemt om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, treffen de horeca in het hart. Sinds de overheid aankondigde dat eetgelegenheden t/m 6 april geen gasten meer mogen ontvangen, start groothandel Bidfood initiatieven om klanten te helpen.

Ondertussen blijft de groothandel waar dat kan bestellingen leveren. CEO Dick Slootweg laat in een videobericht weten dat 2.000 medewerkers van Bidfood er samen alles aan doen om ondernemers te steunen. 'Goede horecaondernemers zijn gastvrij, creatief en weten wat daadkracht is. Deze eigenschappen hebben we nu nodig', zegt Slootweg. 'Samen met experts en ondernemers ontwikkelen wij nieuwe tools om u te helpen in deze zware tijd.'

Kosteloos een bestelsite binnen één dag

De tools waarover Slootweg spreekt, zijn snel in het leven geroepen om ondernemers te helpen overeind te blijven. Zo kunnen ondernemers via e-food binnen een dag een gratis bestelwebsite lanceren en starten met het online aanbieden van afhaal- en bezorgmaaltijden: voor de horeca is dit momenteel de enige mogelijkheid om nog maaltijden te verkopen. De transactiekosten voor de eerste 250 orders neemt Bidfood voor haar rekening, daarna betalen ondernemers een fixed fee van 0,45 per transactie.

Blijf verbonden

Slootweg adviseert de horeca om vooral in contact te blijven met gasten. Bijvoorbeeld door via social media te communiceren met fans en volgers. Om ook na de verplichte sluiting weer verzekerd te zijn van een volle zaak, kunnen ondernemers via Horeca Samen Sterk op een veilige manier digitale cadeaukaarten aanmaken. Er is geen afdracht, 100% naar de ondernemer. Gasten die na de sluiting weer willen genieten van een diner of bitterbal, worden opgeroepen nu alvast een cadeaukaart te kopen of een bedrag te doneren. Ook dat zorgt voor inkomsten terwijl de deuren gesloten zijn.

Vragen stellen aan experts

Naast hulp bij het opstarten van bestelwebsites en het aanbieden van cadeaukaarten, vangt Bidfood ondernemers met prangende vragen op. 'De huidige situatie roept bij ondernemers veel vragen op', zegt Slootweg. 'Wat doe ik met mijn personeel? Moet ik hen doorbetalen? Kom ik in aanmerking voor steun van de overheid? Bidfood organiseert elke dinsdag om 13.00 uur webinars waarin ondernemers dit soort vragen aan experts kunnen stellen en direct antwoord krijgen.'

Horeca samen sterk

Slootweg sluit zijn verhaal af met een dankwoord aan overheid, experts en medisch personeel en geruststellende woorden voor de horeca: 'Als je zoals nu in zwaar weer zit, lijkt het alsof er geen eind aan komt. Maar deze ellende gaat voorbij. Als we onze kwaliteiten inzetten en samenwerken, dan zijn we sterk genoeg om deze moeilijke periode te overwinnen.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.