Zo zijn er nu verschillende stations met onder andere verse smoothies en sandwiches. Ook serveert de Zweedse meubelgigant gerechten als een salade met vegetarische balletjes. In het nieuwe format is meer ruimte voor contact tussen klanten en medewerkers van het restaurant doordat de gerechten ter plekke worden bereid.
Duurzame materialen en ingrediënten
Het vernieuwde restaurant in Ikea Amsterdam serveert meer gerechten die goed zijn voor zowel mens als milieu. Ikea zegt daarnaast trouw te blijven aan lage prijzen en haar Zweedse roots. Zo staan onder meer flatbread met zalm, gerookte zalmsalade en vegetarische balletjes op het menu. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol in andere aspecten van het restaurant, zoals het interieur en de verwerking van afval. Zo is gekozen voor natuurlijke materialen, ledverlichting, inductiekookplaten en vraaggestuurde afzuigkappen.
Nieuwe concepten
In juni opende Ikea Amsterdam - na een succesvolle pilot in Ikea Utrecht - een Coffee Bar. In deze gezellige ontmoetingsplek dragen professionele barista's zorg voor koffie en andere drankjes en snacks. Ikea onderzoekt en test voortdurend nieuwe concepten die inspelen op gemak en meer service. Het vernieuwde restaurant - met 120 extra zitplaatsen - en de Coffee Bar in Ikea Amsterdam zijn daar voorbeelden van. Ook renoveerde Ikea Amsterdam de begane grond in 2018 om nog meer winkelplezier en wooninspiratie te bieden. Ikea blijft investeren in de fysieke winkels als belangrijkste ontmoetingsplek voor klanten.
Ikea op 29 in de Horeca top 100
Ikea deelt geen cijfers per land, maar in 2017 trokken de restaurants wereldwijd 650 miljoen gasten en was de foodtak (restaurants en foodmarkt samen) goed voor €1,8 miljard.
Het is ook best een prestatie dat een gemiddelde consument bij de Zweedse woongigant ook al snel denkt aan Zweedse gehaktballetjes en een ontbijt – mits in het bezit van een Ikea Familypas – voor €1,20. En Ikea Food springt in op trends. Zo kun je er nu ook een plantaardig softijsje met aardbeiensmaak bestellen, of een veggie hotdog.
Ikea verstrekt zoals eerder genoemd geen specifieke omzetcijfers voor de horeca van de winkels, maar wie er wel eens aanschuift voor een ontbijt, lunch of diner, snapt dat het een mooie toevoeging is op de omzet. Sterker nog: 30 procent van de mensen die Ikea bezoeken, doet dat enkel om er te eten, zo meldde Michael La Cour, algemeen directeur van Ikea’s Food-divisie eerder in een interview met Fast Company