Ook wordt op zondagen de Italiaanse familielunch in ere gehouden met als motto Tutti a Tavola. Op vrijdag 16 november vindt een feestelijk jubileumdiner plaats en in december geeft executive chef Franz Conde Masterclasses over de pure Italiaanse keuken. Conde was al eerder al 9 jaar chef-kok van het restaurant in Hilton Amsterdam, maar vertrok in 2016 naar Hilton Boekarest om daar ook een Roberto’s op te zetten. Eerder dit jaar haalde cluster general manager Roberto Payer hem weer terug naar Amsterdam.
Roberto’s Teatro
Het jubileum is voor Roberto’s, vernoemd naar Roberto Payer, aanleiding om de traditie van tafelbereidingen weer in ere te herstellen. Gerechten die zich ervoor lenen, worden aan tafel bereid en gepresenteerd onder de noemer Roberto’s Teatro. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een echte klassieker uit de Italiaanse keuken, de evenzo simpele als lekkere pasta cacio e pepe. De bereiding aan tafel vereist speciale kennis en vaardigheden van de bediening, die daarvoor onder leiding van de Napolitaanse restaurantmanager Raffaele Esposito wordt getraind.
Klassiekers
Op de menukaart staan authentieke klassiekers, die nog precies zo bereid worden als de oorspronkelijke (streek)receptuur voorschrijft. Een bekend voorbeeld van een gerecht dat weinig ruimte laat voor eigen interpretatie is Anatra all’ Arancia, volgens het aloude recept van Catharina de Medici.
Signature-gerechten
Executive chef Franz Conde leeft zich voorts uit in het creëren van spannende variaties op traditionele gerechten. Bij de proefsessies die voorafgaan aan het uiteindelijke signature-gerecht speelt directeur Roberto Payer een belangrijke rol. Hij herinnert zich smaken en bereidingen van vroeger, dat roept vervolgens weer nieuwe ideeën op en zo maken ze er samen wat nieuws van. Zoals de bereiding van de mozzarella e conserva di pomodori op het jubileummenu, geserveerd met gepureerde tomaten uit een weckpot. Precies zoals Payer het kent van vroeger thuis in het winterseizoen, als er geen verse tomaten waren.
Naamgever
De naam Roberto’s is het resultaat van een grap, zegt Roberto Payer. Nadat hij in 1991 terugkeerde naar Hilton Amsterdam kreeg hij de opdracht mee het hotel te renoveren. Als onderdeel van die renovatie werd ook het restaurant in 1993 grondig aangepakt. Payer wist de eigenaren en Hilton ervan te overtuigen een Italiaans concept neer te zetten.
Zijn area general manager zei min of meer voor de grap dat het maar Roberto’s moest heten, het was immers Payers idee. Payer wimpelde dat af, en diende een lijst met 15 mogelijke namen in. Hij kreeg één regel tekst terug: ‘Roberto’s is toch beter’.