Het tweede Iens Festival duurt maar liefst zes weken: van 15 februari tot en met 31 maart 2018.
Aan de eerste editie van het Iens Festival vorig jaar deden 400 restaurants mee. Dat is volgens een woordvoerder van Iens ook het aantal deelnemers aan de aankomende editie begin 2018. In totaal hebben 5000 restaurants een abonnement op Iens. En zijn dus online te reserveren via het platform. Omgerekend doet acht procent van de abonnees mee aan het Festival. De tweede editie start op 15 februari en duurt maar liefst tot 31 maart. Daarmee overlapt het Festival de Nationale Restaurant Week van Dining City die loopt van 5 maart tot en met 21 maart.
Iens topman Almir Ambeskovic liet eerder al weten tegenover Misset Horeca dat hij voor deze editie het marketingbudget verder opschroeft en dat ook dit Iens Festival weer aandacht krijgt op tv. ‘Maar ook online en via mailings.’
Over de resultaten van het eerste Festival zegt hij dat de restaurants die meededen ook na afloop nog 2,5 keer vaker geboekt werden dan voor het Festival. ‘Het lijkt me geen slechte deal. Wij geven je heel veel aandacht en die betaal je met je foodcosts. En doe je niet mee omdat je het niet nodig hebt, of het gewoon niets vindt… Prima. Wij verplichten niemand’, pareert Ambeskovic de kritieken die losbarstten na de aankondiging van het eerste Iens Festival.
Kritiek op het Iens Festival
Op Facebook reageerden chefs en ondernemers soms bijna furieus op de aankondiging van het Iens Festival door Misset Horeca. Nicholas Dekker van de Fortuna in Edam noemt het een gedrocht van een actie. ‘Ik hoop van harte dat het geen succes wordt. In zekere zin worden horecaondernemers tegen elkaar uitgespeeld. Als de ene collega meedoet dan kan zijn concullega van een paar huizen verderop niet achterblijven. Hierdoor gaan bedrijven het loodje leggen. En dan die idiote argumentatie waarmee die actie aan de man wordt gebracht. Weg ermee, tenzij Iens zelf die 50 procent bij past. Iens laat de restaurants alsjeblieft met rust.’
Jeffrey van Dijk, eigenaar van Hoeve Kromwijk in Zoetermeer is al even duidelijk: ‘Wat een kansloze actie is dit weer! Ze weten gewoon echt niet meer wat ze moeten verzinnen.’ Albert Kiekens komt met een advies aan zijn collega-restauranthouders. ‘Alle ondernemers zouden dit moeten negeren. Laat al die organisaties is stoppen met al die kortingsacties. Dan kunnen ze allemaal weer rustig ademhalen en weer gaan ondernemen.’ Kiekens is eigenaar van D'n Ouwe Struys in Breda. Arjan Meinesz van het gelijknamige restaurant volgt het advies van collega Kiekens op en doet niet mee. ‘De markt nog verder kapot maken. Nee!’
Frank Schellekens, eigenaar van terras-bar De Spartelvijver brengt als een van de weinigen geen kritiek in. ‘Ik snap die ophef nooit zo goed. Als je t niks vindt moet je niet meedoen,’ is zijn conclusie.
'Gasten dineren uitgebreider'
Ambeskovic gaat nog wel iets verder om restaurants te overtuigen deel te nemen. ‘Gasten die het Iens Festival boeken spenderen vaak meer dan ze in gedachten hadden. Ze kiezen voor een extra voorgerecht, een dessert of een duurdere fles wijn. Dit maakt de totale restaurantervaring voor hen beter.’
Het Iens Festival is een overgewaaide actie uit Spanje waar moeder Tripadvisor deze al vaker gehouden heeft. Deze maand start het tweede Iens Festival in Nederland.