Net als vorig jaar wint een zoete pannenkoek de titel. Dit jaar is dat Marshmallow Strawberry: een pannenkoek belegd met zoet luchtig geklopt eiwit waar de brander even overheen gaat en aardbeien. De pannenkoek werd gebakken door Gillian Wilkens van 't Jagersnest in Ermelo.
Opgeklopt eiwit
De nummer twee is Rob Weijers van De Heikamp in Ruurlo met zijn 'Multi-Culti pannenkoek' met zoet en hartig beleg (onder meer tonijnsalade en gemarineerde ananas). De derde prijs ging naar een andere pannenkoek met opgeklopt zoet eiwit, in combinatie met banaan en karamel: Bananofee, gebakken door Lennard Kok van Herberg De Boswachter.
De kinderjuryprijs ging dus ook naar de Marshmallow strawberry, de sponsorprijs van leverancier Zwanenberg voor de beste hartige pannenkoek ging naar D'n Berenpot voor hun Winterse Pannenkoek met vijg, granaatappel en geitenkaas. De originaliteitsprijs ten slotte, voor de meest creatieve en verrassende pannenkoek was voor de Sushi Pannenkoek die Marike Geerdink van De Pannenkoek in Enschede bakte.
Finale
Wilkens nam het in de finale op tegen veertien andere deelnemers, waarvan enkelen al eerder aan het NK deelnamen. In die finale kregen deelnemers 8 minuten de tijd om twee identieke specialiteiten pannenkoeken te bakken.
Eén pannenkoek werd in een vitrine geplaatst als voorbeeld, de andere werd opgedeeld en aan de jury geserveerd. Die jury bestond uit voorzitter Paul van Staveren, Misset Horecaredacteur Demian van der Reijden en Martijn Rosink van wedstrijdorganisator SVO. Daarnaast was er een tweekoppige kinderjury en een technische jury.
Originaliteit
De vakjury let op originaliteit, gaarheid, uitvoerbaarheid in een horecabedrijf en smaak. De wedstrijd werd donderdagmiddag gehouden op de Horecava fastservice arena. De organiserende partijen zijn Hakvoort Professional en Koopmans Professional, in samenwerking met SVO.
Er was veel aandacht voor de wedstrijd. Niet alleen van beursbezoekers, ook landelijke en regionale pers was massaal aanwezig om verslag te doen. Nadat de winnaar bekend werd gemaakt stonden zeker vijf cameraploegen in de rij om kersvers Nederlands kampioen Gillian te interviewen, en ook tijdens de wedstrijd werd de camera veelvuldid op deelnemers, kinderjury en vakjury gericht.
Zoete pannenkoeken
Waar voorgaande jaren de meeste deelnemers voor een hartige pannenkoek kozen als specialiteit, was het aandeel zoete pannenkoeken nu veel groter. Niet verrassend, nadat vorig jaar de volledige top drie uit zoete creaties bestond.
De winnende pannenkoek staat nog niet op de kaart van 't Jagersnest, maar werd speciaal ontwikkeld voor het NK, zegt Wilkens kort na de bekendmaking. 'We zijn met het team gaan nadenken en al snel ontstond dit idee.'
't Jagersnest bestaat pas een half jaar als pannenkoekenrestaurant. Tot half 2014 was het een gewoon restaurant, maar na een overname werd de focus verlegd. 'Maar we hebben ook nog gewoon spare-ribs op de kaart.' Wilkens (20) zelf werkt al zes jaar in het bedrijf.