Nadat een gast bij een citizenM hotel incheckt, kan de kamer worden geopend met de eigen mobiele telefoon. De app kan ook worden gebruikt om eten en drinken te bestellen, de kamersystemen te bedienen en aan het eind van het verblijf weer uit te checken.
‘Reizigers zijn tegenwoordig uitermate gericht op gezondheid en veiligheid. Met de app en de contactloze ervaring weten gasten nu nog zekerder dat hun welzijn tijdens hun verblijf verzekerd is’, aldus het hotelmerk.
De nieuwe app van citizenM
- volledig contactloos in- en uitchecken
- betaling van alle aankopen in het hotel
- volledige bediening van kamersystemen (licht, gordijnen en temperatuur)
- op weg naar het hotel een kamer selecteren
- eten en drinken bestellen
- volledige bediening van entertainmentsystemen in de kamer: de mobiele telefoon als afstandsbediening
- in-app serviceverzoeken, waaronder extra kussens, toiletartikelen, wekdienst
Naast de contactloze ervaring kunnen gebruikers van de app de hotspots van de stad ontdekken en bijvoorbeeld ook de beste stadsparken, groengebieden en hardlooproutes vinden. Er kan worden gefilterd op ‘loopafstand’ om bezienswaardigheden in de buurt van het hotel te vinden.
Housekeeping op aanvraag
Omdat citizenM met één kamertype werkt, konden gemakkelijk nieuwe hygiënenormen worden geïmplementeerd. ‘Het aantal te reinigen oppervlakken in de gastenkamers is minimaal. Er worden innovatieve materialen als corian gebruikt en er ligt geen tapijt. Er liggen geen spreien op het bed of chocolaatjes op de kussens. De kamers werden altijd al afzonderlijk geventileerd met 10 procent buitenlucht in plaats van hercirculatie.’
Het hotelmerk is voor extra hygiëne en veiligheid overgestapt op een housekeeping service op aanvraag. Tijdens het verblijf komt niemand op de kamer, tenzij gasten ervoor kiezen om hun kamer te laten reinigen.
Daarnaast zijn er voor gasten en medewerkers in elk hotel op strategische plekken stations met ontsmettingsmiddel ingericht. Overal worden de veilige routes duidelijk aangegeven en wordt er gewezen op de noodzaak van het afstand houden.
Ook zijn er elektrostatische sproeiers om bagage en openbare ruimtes te ontsmetten en om gastenkamers hygiënisch te reinigen nadat gasten zijn vertrokken. Bovendien garanderen alle linnenpartners dat ze gedesinfecteerd beddengoed en handdoeken leveren.
Crises waardevol voor citizenM
citizenM is ontstaan tijdens de financiële crisis van 2008. De coronacrisis hielp het bedrijf om weer een volgende sprong te maken in het finetunen van de gastbeleving en die zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de behoeften van de hedendaagse reiziger. Naast comfort en betaalbare luxe zijn daar nu hygiëne en veiligheid nadrukkelijk aan toegevoegd.
Het hotelmerk is opgericht door Rattan Chadha, de oprichter en voormalige CEO van modemerk Mexx. Het eerste citizenM hotel werd in 2008 geopend op Amsterdam Schiphol Airport. Gevolgd door citizenM Amsterdam in 2009, citizenM Glasgow in 2010 en citizenM London Bankside in 2012.
Rotterdam, New York en Parijs volgden in 2014. In 2016 werden er nog twee hotels geopend in Londen: citizenM Tower of London en citizenM Shoreditch. Vervolgens opende citizenM in 2017 Paris La Defense en Paris Gare de Lyon. Het bedrijf betrad in dat jaar ook de Aziatische markt met een eerste hotel in Taipei North Gate.
citizenM New York Bowery, het tweede hotel in deze stad, werd geopend in september 2018. Kopenhagen en Shanghai openden hun deuren in december 2018. En vorig jaar opende een derde locatie in Amsterdam.
In totaal heeft citizenM nu 22 hotels en op korte termijn volgen aankondigingen over uitbreiding in de V.S., Europa en Azië.