Dit initiatief van Accor om de wereldwijde impact van plasticvervuiling in het milieu terug te dringen is een belangrijke stap voor de horecasector wereldwijd en voor de groep die zich al vele jaren inzet voor duurzaamheid. Vanaf 2021 wordt wegwerpplastic verbannen van de Europese interne markt.
'Wij zijn ons bewust van de aanzienlijke impact die we hebben op onze planeet en het is dus ook onze verantwoordelijkheid om oplossingen te bieden voor onze werknemers, gasten, leveranciers, partners en stakeholders', zegt Sébastien Bazin, voorzitter en CEO van Accor. 'Wat ons beweegt is het sociale bewustzijn dat iedereen ertoe drijft om een steentje te willen bijdragen aan onze planeet. Het gaat erom dat wij dat bewustzijn ook constant uitdragen'.
Planet 21
Accor verwelkomt jaarlijks meer dan 120 miljoen gasten en serveert elk jaar meer dan 200 miljoen maaltijden. Hierin ziet Accor een belangrijke rol als maatschappelijke verantwoorde onderneming. De afgelopen 25 jaar heeft de hotelgroep dan ook hard gewerkt aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Planet 21’. Naast de eerdere belofte om alle plastic rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes te verwijderen uit de hotels, omvat de nieuwe belofte het volgende:
- Het verwijderen van alle individuele plastic toiletartikelen en bekers uit de hotelkamers tegen het einde van 2022.
- Het verwijderen van alle plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik die worden aangeboden in de hotelkamers, vergaderruimten, restaurants, recreatieruimten (fitness, spa’s) tegen het einde van 2022.
Plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik worden gedefinieerd als wegwerpartikelen. Voorbeelden zijn: rietjes, wattenstaafjes, roerstaafjes voor in de koffie, plastic bekers, plastic zakken, plastic waszakken, waterflesjes, plastic verpakkingen (voor voedsel of welkomstcadeautjes, enz.) plastic take-away bakjes, serviesgoed, verpakkingen van plastic geschenken en welkomstproducten (toiletartikelen, slippers, potloden enz.) en plastic keycards. Relevante alternatieven voor plastic zullen worden geïntroduceerd voor elk specifiek product. Hiermee wordt rekening gehouden met de levenscyclus van een product zodat het milieu zo min mogelijk belast wordt en om zo tot de beste oplossing per hotel te komen.
200 miljoen plastic artikelen
Met meer dan 200 miljoen plastic artikelen voor eenmalig gebruik die wereldwijd jaarlijks worden gebruikt in alle Accor hotels, verminderen de hotels hun impact al aanzienlijk. Er zijn verschillende effectieve oplossingen voorgesteld door het kiezen voor duurzame alternatieven. Bijvoorbeeld:
- 94% van alle Accor hotels heeft het gebruik van rietjes, wattenstaafjes en roerstaafjes gereduceerd. De resterende 6% (met name in China) zal dit eind maart 2020 doen.
- 89% van de Ibis hotels gebruikt nu zeepdispensers. Dit betekent dat 2.087 Ibis hotels hun zeepartikelen in plastic verpakkingen hebben ingeruild voor dispensers.
- Fairmont heeft nieuwe constructie- en renovatienormen gehanteerd. De hotels hebben waterfiltratiekranen in de hotelkamers geplaatst en plastic waterflessen verwijderd.
- Ons nieuwe merk ‘Greet’ voldoet aan alle eisen van onze gasten. Plasticvrij zit in het DNA van het merk. Bij het ontbijt zal je bijvoorbeeld geen plastic aantreffen, boter en jam zitten in herbruikbare bakjes en schalen. Bovendien is er geen wegwerpplastic te vinden in de hotelkamers en daarbuiten. Accor is van plan om dit jaar nog 10 Greet-hotels te openen in Europa.