De burgemeester van Rotterdam laat de restauranthouder weten: ‘Het slagen van de versoepeling is in handen van de ondernemers én het publiek. Wat wij op ons genomen hebben is het handhaven op excessen, meldingen en routine controles. Wij gaan niet de terrassen op om te controleren of mensen met elkaar een huishouding vormen en we gaan ook niet de 1,5 meter met een gemeentelijk lat controleren.’
'Te makkelijk', reageert de restauranthouder. 'Moet ik dan gaan klikken? Je kunt toch niet van ondernemers verwachten dat zij hun eigen collega-ondernemers gaan controleren en aangeven?'
Ook de Veiligheidsregio's hebben eerder bij monde van voorzitter Hubert Bruls laten weten pas te gaan handhaven bij herhaaldelijke overtredingen. ‘De verantwoordelijkheid voor de regels ligt in de eerste plaats bij de ondernemer,’ zei ook hij.
'Terras afgeladen vol'
‘Ik vind dat dit oneerlijke concurrentie in de hand werkt,’ zegt de ondernemer tegen Misset Horeca. ‘Ik heb het zelf gezien. In en drukke uitgaansstraat. Eén terras afgeladen vol. En alle terrassen er om heen houden zich keurig aan de 1,5 meter maatregel. Ik zag politie en BOA’s langslopen zonder dat ze er iets van zeggen. Ik heb de eigenaar toen maar zelf aangesproken.’
Op een ander terras zag dezelfde ondernemer zes jongeren dicht bij elkaar lekker bieren. 'Mijn werknemers meldden nog veel meer overtredingen. In hun vriendengroepen wordt besproken waar de regels niet zo strikt worden nageleefd. Daar gaan ze naar toe. Mijn zaken en die van collega’s die wél streng zijn worden als ‘no go’ omschreven.'
Hij krijgt bijval van een onderneemster die op Facebook zegt: ‘Bij de buren worden de regels niet nageleefd, en dus kost het ons geld. Want, zo zegt de gast, dan gaan we daar wel heen. Best zuur.’ Ondernemers maken in de discussies ook vaak de vergelijking met winkels, waar mensen zich ook niet (meer) houden aan de 1,5 meter afstand.
Controle op ‘huishoudens' is lastig
Veel ondernemers worstelen met de ‘huishoudens’ en de onderlinge afstand tussen gasten. Ook uit onderzoek van FNV blijkt dit in praktijk lastig. In de Facebook groep Chefkoks/Koks/Gastheren/Gastvrouwen/Patissiers worden regelmatig discussies gevoerd over dit onderwerp. Streng zijn? Gasten op hun woord geloven? Wat is wijsheid?
‘De regeltjes zijn best lastig. En soms zijn ze ook tegenstrijdig. Vrienden die samen hebben geborreld bij iemand thuis en vervolgens hier komen, mogen bij ons in het bedrijf niet dicht bij elkaar zitten… Dat kun je toch niet uitleggen.’ Een collega blijft nog dicht. ‘Ik heb maar een klein bedrijf en heb geen zin in politieagentje spelen naar gasten toe. Het spontane is er toch af.’
‘Je wilt toch niet weer op slot’
‘Ik wil gewoon niet het risico lopen weer op slot te moeten en houd me zo goed mogelijk aan de regels,’ motiveert een collega zijn ongenoegen. ‘Als ik dan op andere terrassen zie dat de regels fors worden overtreden, vind ik dat asociaal. Dit moeten we samen doen…’
'Ik loop reserveringen mis door regels na te leven’
Een Zeeuwse ondernemer laat Misset Horeca weten dat hij reserveringen misloopt door zich aan de regels te houden. ‘Ik zeg duidelijk dat het niet is toegestaan dat ik zes gasten dicht bij elkaar aan tafel zet… Laat dan maar zitten, zeggen ze dan. Niet leuk, maar het moet maar even zo.’
Gelukkig is het gros van de ondernemers ‘super blij’ dat ze hun vak weer mogen uitoefenen en roepen ze elkaar op zich aan de regels te houden. ‘Niemand wil toch weer op slot’, klinkt het regelmatig. Ook al valt het niet mee om te werken op 1,5 meter en alle richtlijnen strikt na te leven. Ook niet gezien de onduidelijkheid die velen nog ervaren over de regels.
'Nog nooit braafste jongetje geweest, nu wel'
Een ondernemer uit Amsterdam hoort van gasten dat de regels nergens zo streng worden nageleefd als bij hem. ‘Heel vaak hoorden wij de afgelopen dagen dat alle regels nergens zo streng worden nageleefd als bij ons, dit verbaast mij hogelijk! We mogen open, onder strenge voorwaarden, maar als wij ons daar allemaal aan houden worden die regels in juli waarschijnlijk versoepeld.
Ik ben in mijn hele leven nog nooit het braafste jongetje van de klas geweest en zal dat ook nooit worden, maar nu wil ik toch echt een oproep doen aan alle ondernemers en werknemers: volg alstublieft de regels op. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan om een veilige werkplek voor je werknemers te creëren en/of een veilige plek voor je gasten. Die extra euro’s gaan we later dit jaar wel weer verdienen maar laten we er nu met z’n alle voor zorgen dat we open mogen blijven!'
'Samen op slot was makkelijker'
Een collega verwoordt het als volgt: ‘Toen iedereen dicht moest en het onduidelijk was wat er allemaal ging komen, was het makkelijk om solidair in de misère te zitten. Maar nu is het weer ieder voor zich. En interpreteert en 'gebruikt' iedereen de regels naar eigen inzicht en met eigen doelstellingen. Dat is jammer. Het zou volgens mij niet verkeerd zijn als ook nu, of zeker nu, de horeca solidair is en blijft met elkaar en met dit soort zaken gelijk optrekt. Daar kun je je beter niet druk om maken, misschien zelfs ombuigen naar eigen kansen. Er zijn genoeg gasten die juist op zoek zijn naar het gevoel van veiligheid en die het kunnen waarderen dat er correct met de regels wordt omgegaan. Ik denk dat je daar uiteindelijk meer mee wint dan die buurman die het niet zo nauw met de regeltjes neemt. En dat dat sowieso veel leuker is om je mee bezig te houden dan je druk maken om de buurman.’
Goes stelt corona-coaches aan om gasten aan te spreken op hun gedrag. In deze Zeeuwse stad bleven ondernemers juist gesloten uit angst voor boetes.