In Amsterdam zijn Bekkers en Van Wijngaarden 3 jaar geleden gestart met Bright Kitchen, een bedrijf gestoeld op dark kitchens. Twee in Amsterdam, en afgelopen jaar op tijdelijke basis één in Eindhoven.
Franchiseformule
Onder die vlag zijn dertig bezorgconcepten getest, waarvan er nog zeven operationeel zijn. ‘Meest succesvol is Vegan Burger Brothers’, vertelt Bekkers. ‘De afgelopen jaren hebben we het concept klaargemaakt voor uitrol en dus willen we er nu een franchiseformule van maken. Het is een winnend concept voor consument, franchise en de planeet.’
Virtueel franchisen
Dat franchisen gaat wel op een iets andere manier. ‘We hadden ervoor kunnen kiezen om zelf keukens te realiseren, maar we denken dat we sneller kunnen groeien als we samenwerken met ondernemers. We bouwen dus niets, maar gaan virtueel franchisen. We hopen de komende jaren te groeien naar vijftig locaties.’
Werkbanken en opslag
Wat heeft een geïnteresseerde partij nodig om aan te kunnen sluiten? Bekkers: ‘Een of twee werkbanken - inclusief capaciteit - die vrij zijn tussen 17.00 en 21.00 uur, want daar ligt het zwaartepunt van de bestellingen. Daarnaast moet Deliveroo of Uber Eats beschikbaar zijn en een eigen entree voor het afgeven van de bestellingen aan de riders vereenvoudigt de logistiek. Voor de opslag zijn een halve grote vriezer en een halve grote koeling nodig, plus ruimte voor het bewaren van de disposables. Wij hebben prijsafspraken gemaakt met de groothandel, waardoor de ondernemer scherp kan inkopen. Voor de bereiding wordt gewerkt met een cibo-oven, waarvoor met onze leverancier desgewenst een huurconstructie kan worden opgesteld, en er moet een frituur beschikbaar zijn die enkel wordt gebruikt voor de bereiding van onze plantaardige producten.’
Marketing centraal georganiseerd
De marketing wordt centraal verzorgd. Bekkers daarover: ‘Ik heb een achtergrond in de techindustrie. De afgelopen jaren hebben we nauwkeurig onderzocht hoe we goed zichtbaar zijn op de bestelplatforms. Mede daardoor hadden we met Vegan Burger Brothers in 2019 en 2020 het best verkochte vegetarische gerecht via Deliveroo.’
Een ondernemer die instapt, betaalt daarom een vaste marketing fee. ‘Die houden we niet zelf, maar zetten we in om zijn of haar omzet te verhogen. Daarnaast vragen we eenmalige opstartkosten van €5000, dat is inclusief training en de installatie van een tablet met printer, en een royalty.’
Samenwerken met bezorgdiensten
Voor kannibalisatie hoeven deelnemende ondernemers niet bang te zijn, zo laat Bekkers weten. ‘Wij hoeven niet zichtbaar te zijn in het interieur of exterieur en de riders kunnen de bestellingen prima ophalen via een deur aan de achter- of zijkant van het pand. Wat wij willen laten zien, is dat je prima marges kunt halen als je samenwerkt met bezorgdiensten. Ook buiten de Randstad. We hebben getest in Eindhoven en daar was het vanaf het begin een succes. Vandaar de keuze voor franchise.’