Het onderzoek is gedaan onder verschillende cafetariaformules, maar de analyse beperkt zich tot de drie bekendste: Kwalitaria, Smullers en Febo. Van die drie werd Smullers het meest bezocht (3,3 procent), gevolgd door Kwalitaria (2,8 procent) en Febo (2,1 procent).
Friet of snacks
Het zal niemand verbazen: 55 procent van de bezoekers aan fastserviceformules bestelden friet, 42 procent at liever een snack en 34 procent koos voor een hamburger, zo blijkt uit de GfK Out of Home Shopper Tracker 2016. Febo is de enige formule waar gasten vaker snacks bestelden dan friet (61 om 47 procent). Mensen die naar Smullers gingen kozen net iets vaker voor friet dan voor een snack (57 om 56 procent). Bij Kwalitaria ging 73 procent voor friet en koos 64 voor een snack.
Hamburgers
Burgers zijn bij Smullers het populairst. 20 procent van de gasten kozen een hamburger. Bij Febo ging het om 27 procent . Bij Kwalitaria, dat veel heeft geïnvesteerd in het nieuwe burgerconcept, bestelde 13 procent van de bezoekers in 2016 een hamburger.
Best gewaardeerde formules
Op vrijdag 7 juli worden de best gewaardeerde formules binnen vier segmenten bekendgemaakt. Vorig jaar waren Texaco (on the move), Kwalitaria (fastservice), Délifrance (coffee & lunch) en Hutten (at work) de vier winnaars. Tijdens de GfK Foodserviceformuledagen (26 t/m 30 juni) wordt duidelijk wie dit jaar de genomineerden zijn.