Na twee jaar van relatief kleine stijgingen (2,7 procent voor 2018 en 2,5 procent voor 2017) verhoogt bierbrouwer Grolsch haar literprijs nu met 3,8 procent. Dat is bijna net zo hoog als de verhoging voor 2016. Toen ging de prijs met 3,9 procent omhoog. Een 50-literfust Grolsch-pils stijgt 2,9 procent in prijs.
De verhoging betekent concreet dat horecaondernemers in 2019 €3,06 betalen voor een liter Grolsch. Ter vergelijking: vijf jaar geleden was dat €2,61. Een 50-literfust gaat in 2019 met 2,9 procent omhoog en kost dan €148,54. Het daarmee tegenwoordig wel een stuk goedkoper dan Jupiler. Die brouwer kondigde onlangs aan haar pilsprijs met 5 procent te verhogen. Wat verder opvalt is dat Grolsch de prijzen van haar buitenlandse merken flink omhoog doet. Zo stijgen de fustprijs voor Peroni, Meantime lager en Asahi Superdry met 7 procent omhoog.
Prijzen bierbrouwers AB InBev en Heineken
De stijging van 3,8 procent ligt iets hoger dan bij collega-bierbrouwer Heineken. Dat kondigde onlangs aan haar pilsprijs voor 2019 met gemiddeld 3,7 procent te verhogen. AB InBev heeft ook al de prijzen voor 2019 bekendgemaakt. Dommelsch stijgt nauwelijks, Hertog Jan, dat in prijs het hoogste is van alle grote pilsners, wordt 2,7 procent duurder en Jupiler zelfs 5 procent.