In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man brengt via zijn wijdvertakte distributienetwerk. Heineken verdient geld via royalties, die het daarna deels weer wil investeren in China. Heineken werkt onder meer in Australië en Canada ook al via zulke licentiedeals.
CR Beer is onder meer de brouwer van Snow, het grootste Chinese biermerk. Met de miljardendeal krijgt Heineken vooral meer mogelijkheden om zijn eigen merken naar voren te schuiven in de grootste biermarkt ter wereld. Chinezen die wat meer geld te besteden hebben, kiezen vaak voor duurdere, buitenlandse zogenoemde premiummerken.
Heineken in China
Volgens topman Jean-François van Boxmeer is Heineken nu goed verkrijgbaar, maar wel slechts in een beperkt deel van China. Via CR Beer moet Heineken – en ook in beperkte mate Amstel en Tiger – verkrijgbaar worden op alle plekken waar nu Snow wordt aangeboden. Snow, volgens Van Boxmeer 'een licht, verfrissend écht Chinees biertje' kost ongeveer de helft van een glas Heineken.
Concurrentieslag
De concurrentieslag met de grote bierreuzen van de wereld, met name AB InBev en Carlsberg, heeft de winsten in China onder druk gezet. Heineken verwacht naast het verkopen van meer premiumbier ook door kosten terug te dringen de winstgevendheid in China te verbeteren. De brouwer moet daar overigens ook concurreren met andere drankproducenten, die er eveneens steeds beter in slagen de weg te vinden naar de beter gevulde Chinese portemonnees.
CR Beer
Heineken betaalt 24,4 miljard Hongkong dollar (zo'n €2,7 miljard) voor het belang in CR Beer, dat op zijn beurt voor €464 miljoen aan aandelen in Heineken koopt. Dat komt neer op een belang van 0,9 procent. Ook krijgt CR Beer de controle over drie Chinese brouwerijen van Heineken ter waarde van omgerekend €263 miljoen.