Nederlandse fabrikanten van bakwanden zijn bezig met een opmars onder de top van de Engelse cafetaria’s. De winnaar van de Fish&Chip Award gebruikt een bakwand die is gemaakt door Kiremko net als vijf van de andere finalisten. De uitslag verleidt, de bij de uitreiking aanwezige, Kiremko-directeur Gijs Okkerman tot de uitspraak: ‘Het zou mooi zijn als we datzelfde aandeel in de totale Britse markt zouden hebben.’
Overigens is het niet alleen Kiremko dat het goed doet aan de andere kant van de Noordzee. Ook Hewigo en Florigo doen er behoorlijk goede zaken. De Fish&Chip Award winnaar van verleden jaar heeft bijvoorbeeld een bakwand van Florigo.
Kwaliteit
Volgens Okkerman heeft de opmars van het Nederlandse product met de kwaliteit te maken. ‘Engelse leveranciers van bakwanden lopen technisch achter. Onze producten hebben een hogere capaciteit en verbruiken minder energie. Die hoge capaciteit is vooral bij de topzaken van belang. Die hebben in toeristische gebieden soms omzetten waar je van duizelt. Daar zitten zaken bij die in één zomermaand meer dan de jaaromzet van een grote Nederlandse cafetaria draaien en op jaarbasis miljoenen doen.’
Zie ook