Grolsch maakt melding van de prijsstijging met drie procent in een brief aan de tussenhandel. 'Met ingang van 1 januari zullen de prijzen voor fust- en tankbier in ons gehele assortiment worden verhoogd met drie procent, exclusief accijns en accijnsverhoging,' schrijft Grolsch in de brief die in handen is van Misset Horeca.
Bierbrouwer Grolsch schroefde dit voorjaar haar prijzen ook al fors op. Grolsch verklaart de prijsstijging die op 1 januari ingaat als een gevolg van de 'stijging van de algemene bedrijfskosten'. De brouwer verhoogt niet de prijs van al haar producten, maar alleen van fust- en tankbier, de zogenoemde grootverpakkingen.
Grolsch laat desgevraagd in een reactie aan Misset Horeca weten dat de brouwer 'op dit moment nog geen mededelingen doet, over het al dan niet aanpassen van de bierprijs in horeca.'
Accijnsverhoging bier
Grolsch is tot nu toe de enige brouwer die haar prijzen met ingang van 1 januari verhoogt. Brouwers moeten een prijsverandering acht weken voor de ingangsdatum kenbaar maken. De overige brouwerijen hebben dat nog niet gedaan. Dit wil niet zeggen dat ze later in 2014 geen prijsverhoging gaan doorvoeren, bijvoorbeeld per 1 februari.
De prijsstijging van Grolsch komt in een periode waarin de brouwers ageren tegen de alsmaar stijgende accijnzen op bier in de actie Stop Bierbelasting. Ook verhoogt Grolsch alleen de prijs voor horecabier waardoor het prijsverschil tussen retail en horeca nog verder op kan lopen.