De winnaars zijn: Ton Pinxten (De Wolfslaar, Breda), Stephan Nijst, Niall de Looff (De Vriendschap, Middelburg), Hans Koomen (WestenWind, Egmond aan Zee), Lennard de Ruijter (De Hooijmaat, Arnhem) en Pascal Jansen (Hotel Mergelland, Lemiers).
Zij gaven hun persoonlijke ondernemerstip naar aanleiding van de oproep van de redactie van Misset Horeca op haar platform Connect. De winnaars ontvangen het nieuwe managementkookboek Boerenwijsheden over driesterrenrestaurant De Librije. Daarin staan managementtips centraal.
Actieweken
De tips van de winnaars zijn divers. Ton Pinxten adviseert om niet mee te doen aan actieweken als de feekosten relatief hoog zijn. Hij rekent voor: bij 35 procent feekosten en 10 meer nettomarge kom je 25 procent te kort bij deelname aan een actie. Het loont niet om dan mee te doen als je de kosten voor extra personeel afweegt. 'Verzin zelf acties of doe alleen mee met actieweken mee als de fee redelijk is', aldus Pinxten.
Ondernemersvorm
Van Nijst komt het advies om de juiste ondernemersvorm te zoeken en maandelijks je baten en lasten te controleren. 'Laat je niet in met mensen die op kort termijn denken', waarschuwt de chef.
Kritisch zijn
De tip van Jansen sluit hier op aan: wees elke dag weer kritisch op je zelf en op je medewerkers. Ook hij vindt dat je de boekhouding in eigen hand ,moet houden en dagelijks je inkomsten en uitgaven controleren. 'Fraude en diefstal beperk je zo tot een minimum.'
Doordraaien
De Middelburgse restaurateur De Looff merkt op dat het leiden van een horecabedrijf verder gaat dan de ondernemer. Het moet doordraaien als de baas er niet is. 'Wordt geen werknemer van je eigen bedrijf maar werk aan het bedrijf.'
Eigen geld
'Zorg dat je weinig mogelijk vreemd geld nodig hebt. Afhankelijkheid van banken of financiers kunnen een molensteen om je nek vormen. Eigen geld= de baas in eigen huis!', is het advies van Koomen die veel voldoening krijgt van zijn vak als restaurateur. 'Er is niets leuker dan zelf je toekomst te bepalen, doen wat je leuk vindt en met je bedrijf bezig zijn!'
Doelgroep
De tip van De Ruijter is: 'kijk verder dan je eigen tong lang is.' Hij roept om niet te koken wat de chef lekker vindt maar goed kijken naar wat je doelgroep wenst.
Het boek Boerenwijsheden ligt sinds eind november in de boekwinkels en is online te bestellen.