De onderhandelingen zijn in een 'vergevorderd stadium', leest een persverklaring die is uitgegaan van Amrath en Hatfield Philips International, die de vastgoedverkoop doet uit naam van de eigenaar.
Volgens die verklaring is Amrâth de enige partij die is overgebleven na een uitgebreid biedings- en selectieproces. Volgens Van Eijl kan de verkoop binnen enkele weken afgerond zijn, zegt hij desgevraagd.
'Betrokken partijen hopen, mede dankzij de benoeming van een bewindvoerder, de onderhandelingen snel te kunnen afronden en door middel van een doorstart te komen tot een zo groot mogelijk behoud van de onderneming van het Kurhaus', staat in de persverklaring.
Vastgoed en exploitatie
De verkoop betreft nadrukkelijk het vastgoed én de exploitatie. Dit betekent dat Steigenberger het Scheveningse hotel na 35 jaar kwijtraakt en dat de naam Steigenberger voor het einde van het jaar van de gevel gaat. Sinds 1979 werd de Duitse groep ingehuurd als managementorganisatie.
Steigenberger heeft nog een huurcontract tot 2020. De Duitse hotelgroep wil de aanstaande verkoop en het daaruit volgende einde van de exploitatie niet bevestigen.
Icoon
'Het is een icoon', zegt Van Eijl. 'We gaan de naam Kurhaus nog duidelijker naar voren laten komen dan nu het geval is.' In de organisatie zal het één en ander moeten veranderen, zegt hij. 'De wijze van exploitatie en de bijbehorende organisatie zijn niet van deze tijd.'
Het is niet gezegd dat er ontslagen vallen, geeft Van Eijl aan, maar de organisatie zal wel anders neergezet worden. Ook is één van de eerste veranderingen dat het hotel op Booking.com gezet zal worden. Daar is het hotel nu niet te vinden, waardoor volgens Van Eijl veel omzet blijft liggen.
€24 miljoen
Over de koopsom willen partijen niets kwijt. De waarde van het Kurhaus werd in december 2012 afgewaardeerd van €63,8 miljoen naar slechts €24 miljoen.