Dat blijkt uit het document 'Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht' van Horwath HTL.
Nationale en vooral internationale ketens zijn flink doorgestoomd in de Nederlandse hotelmarkt, concludeert het rapport. Eind 2013 is de ketengraad 65 procent, terwijl dit tien jaar geleden nog 35 procent was. In 2011 was 61 procent van de hotels aangesloten bij een keten.
Uit het rapport blijkt dat de Nederlandse hotelmarkt eind 2013 in totaal 36 nationale en 26 internationale hotelketens kent. De 36 nationale ketens hebben in totaal 23 merken die ze allemaal in Nederland uitdragen. De 26 internationale hotelketens met hotels in Nederland hebben wereldwijd 114 merken.
De top 10 van hotelketens in Nederland.
1. Van der Valk met 8.357 kamers
2. NH met 6.826 kamers
3. Accor met 6.717 kamers
4. Louvre met 4.955 kamers
5. Hampshire met 4.867 kamers
6. Best Western 3.156 kamers
7. IHG met 3.018 kamers
8. Bastion met 2.992 kamers
9. Fletcher met 2.818 kamers
10. Hilton met 2.274 kamers
Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat bij 56 procent het vastgoed in eigendom is van de betreffende keten, ondanks de ontwikkeling bij veel ketens de afgelopen jaren dat het vastgoed werd afgestoten om meer geld en aandacht te kunnen besteden aan de exploitatie.