In februari is Kevin Marchant, barmanager van The Dublin House in Zwolle, uitgeroepen tot Toppr van de maand. Kevin wordt geprezen om zijn uitzonderlijke kennis van whiskey en zijn passie voor het creëren van bijzondere ervaringen voor zijn gasten. Zijn collega Youri droeg hem voor.
'Youri wist dat Tippr op zoek is naar mensen met passie voor wat ze doen. Ik denk dat hij het daarom een goed idee vond om mij aan te melden. In The Dublin House serveren we veel verschillende bieren, een aantal wijnen en maar liefst 140 soorten whiskey. En over die whiskey’s weet ik álles.'
Liefde voor whiskey
'De liefde voor whiskey zit heel diep. En ik zie het als een missie om mensen daarvan te laten genieten. Zo organiseren mijn collega Wessel en ik elke woensdagavond Whiskey Wednesdays, waarbij we een tasting aanbieden tegen een mooie prijs. We proberen whiskey voor iedereen toegankelijk te maken. Wat het is: ik kan iedereen whiskey leren drinken, ik kan alleen niet iedereen leren het lekker te vinden. Maar ik geloof wel dat er voor iedereen een spirit is.'
Zijn passie voor whiskey begon een paar jaar geleden. 'Drie jaar geleden kreeg ik bij toeval de kans om bartender te worden bij The Dublin House. Toen is het balletje gaan rollen, want daar kwam ik voor het eerst in aanraking met de enorme verscheidenheid aan whiskey’s. Ik vroeg m’n collega André waarom we zoveel soorten in huis hadden, en zijn antwoord was simpel: Omdat ze allemaal anders smaken.''
'We zijn diezelfde avond nog samen uitgebreid gaan proeven en ik was meteen verkocht. Sindsdien ben ik alles gaan leren over spirits, alcohol, cocktails, noem maar op. Die drive om alles te willen weten is nooit meer weggegaan.'
Jonge mensen enthousiast maken
De horeca biedt zoveel meer dan alleen het serveren van eten en drinken. Kevin wil dit jonge mensen graag meegeven. 'Deze vraag gaat me aan het hart, want we hebben momenteel leerlingen van het Deltion College over de vloer. Zij volgen exact dezelfde opleiding die ik tien jaar geleden deed, toen ik net begon in de horeca en totaal nog niet wist wat ik wilde. Tot ik de wondere wereld van whiskey’s ontdekte. Het vuur ging aan bij me en het drong ineens tot me door dat er zoveel méér te vinden was in de horeca. Vanaf dat moment wist ik: dít wordt mijn ding.'
'Mijn tip voor collega’s is dan ook om de horeca niet zomaar als een tussenstap te zien. De horeca biedt zoveel meer dan alleen het serveren van eten en drinken; het draait om het creëren van bijzondere, persoonlijke ervaringen. Ik vind het bijvoorbeeld heel tof om te zien hoe mensen opbloeien als ze een whiskey proeven die perfect past bij hun smaak. Mijn boodschap is dan ook: vind een niche, verdiep je erin en het zal worden beloond, want er is altijd ruimte voor specialisatie in de horeca.'
Eigen whiskey
Misschien dat Kevin over een paar jaar zijn eigen whiskey lanceert 'Nou, met alle liefde. Ik zit daar al een poos over te broeden… Er is nog zoveel te doen. Zwolle gaat nu hard op populaire cocktails als de Bacardi Cola’s en de Whiskey Cola’s, maar die worden meestal geserveerd met een Jack Daniels. Ik zou het anders aanpakken en zeggen: ‘Nee, nee, nee, wacht, je moet een Old Fashioned proberen of deze whiskey straight drinken, maar dan wel op déze manier.'
Tippr is een foodservice community die wordt aangedreven door data afkomstig van het web en de TIPPR.app.