Het horecavak is De Jong met de paplepel ingegoten. Samen met zijn broer en zus, eveneens werkzaam in het horecabedrijf, groeide hij op boven het destijds nog café. ‘Toen het aan de orde kwam om de zaak van onze ouders over te nemen’, vertelt hij, ‘was dit dan ook al snel een uitgemaakte zaak.’
Stamcafé van de Rooms-Katholieke Kerk
De naam ‘rustende jager’ impliceert een herbergachtige sfeer. En hoewel de horecalocatie anno 2024 is aangepast aan de huidige tijd, klopt dat absoluut, vertelt De Jong. ‘Zo’n 162 jaar geleden werd herberg De Hoop geopend, het stamcafé van de Rooms-Katholieke Kerk hier in Nieuw-Vennep. Een echt dorpsbedrijf met een belangrijke sociale en lokale functie.’ Die functie is er decennialang ingebleven, vervolgt hij. ‘Ook toen mijn opa het bedrijf in 1941 overnam, en het café langzaam maar zeker werd uitgebreid. Tot een jaar of tien geleden hadden we veel gasten uit het verenigingsleven. Om een idee te geven; in een gemiddelde week liep hier gemakkelijk 800 man rond. Van de bridgeclub tot de toneelvereniging.’
Meebewegen met de tijdsgeest
Door een combinatie van stijgende kosten, veranderende wet- en regelgeving en de gevolgen van de coronapandemie werd het voor De Rustende Jager steeds uitdagender om ruimte beschikbaar te stellen voor het lokale verenigingsleven, vervolgt De Jong. ‘Waardoor het grootste gedeelte van de verenigingen elders onderdak hebben gevonden.’ Tijden veranderen, reageert hij hierop. ‘Dat is logisch. Je moet meebewegen met de tijdgeest en de wens van de gast. Continuïteit is belangrijk in het horecavak. Dat betekent voor ons dat we steeds meer zijn uitgeroeid tot een allround horecabedrijf, met restaurant, hotel en een cateringtak. De sfeer van die dorpsherberg waart hier nog altijd rond, maar van alleen het dorp moeten we het niet meer hebben.’
De Rustende Jager is in de Haarlemmermeer één van de kleinere hotels. ‘In de loop der jaren zijn er steeds meer grote ketens bijgekomen, vertelt De Jong. ‘Dat maakt het voor ons moeilijker om te concurreren op prijs, en ook wel op personeelsvlak.’ Dit is geen sneer naar de concurrentie, benadrukt hij. ‘Maar het betekent voor ons wel dat we anders moeten kijken en denken om die continuïteit te kunnen blijven garanderen.’ Als doorgewinterde horecafamilie lukt dat de ondernemers voor een groot deel zelf, maar daarnaast is het bedrijf blij met de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). ‘We zijn al ruim vijftig jaar lid’, blikt De Jong terug. ‘En al die tijd hebben we veel aan dit lidmaatschap gehad.’
Professionele ondersteuning
Momenteel zit hem dit vooral in advies en ondersteuning op het vlak van HR en administratie. ‘Bij arbeidsovereenkomsten van (nieuwe) medewerkers bijvoorbeeld, komen er regelmatig vraagstukken naar boven.’ Er is de laatste jaren veel veranderd, vertelt De Jong. ‘In zowel de verschillende contractvormen als wet- en regelgeving. En wij hebben veel verstand van eten, drinken en slapen, zeg ik altijd, maar dit is niet onze expertise. Dan is het fijn als je ruggespraak kunt krijgen van professionals. Over verlofregelingen, papa- en mamadagen, toeslagdagen, opzegtermijnen, uitbetaling van loon bij ziekte…’ Daarnaast ervaart De Jong veel winst in het advies over verzekeringen en profiteert hij van het collectief maken van afspraken over zaken als muziekgebruik en afvalinzameling.
Ook heeft de KHN de lijnen met de concurrentie korter en transparanter gemaakt, vervolgt hij. ‘Sinds een tijd hebben we weer hoteloverleg. In de eerste plaats is het natuurlijk handig om te weten wie je buurman is. Daarnaast blijf je goed op de hoogte van relevante ontwikkelingen in de Haarlemmermeer. Het overleg biedt bovendien een platform voor samenwerking, zoals het maken van goede afspraken over taxi- en shuttleservices. Hierdoor kunnen we niet alleen de dienstverlening verbeteren, maar ook efficiënter inspelen op de behoeften van onze gasten en de lokale markt.’
Duurzame relaties
De Jong heeft een goede relatie met regiomanager Ivo Berkhoff, vertelt hij. ‘We hebben jarenlang samen in het bestuur gezeten en destijds mooie dingen bereikt, dat schept natuurlijk een band. Hij woont zelf ook in Nieuw-Vennep, waardoor je elkaar regelmatig tegenkomt en heel makkelijk even aan kunt schieten.’ In zijn algemeenheid is De Jong blij met de vertegenwoordigers van KHN, benadrukt hij. ‘De organisatie kenmerkt zich door langdurige relaties en continuïteit in support. Als ik kijk naar tien, vijftien jaar geleden is er weinig verschil in kwaliteit. KHN is een organisatie waar je echt op kunt bouwen.’
Tot slot wijst hij andere horecaondernemers op de uitgebreide supportmogelijkheden. ‘Er zit veel meer in je pakket dan je aanvankelijk denkt. Maak daar gebruik van, want dit maakt je als horecabedrijf echt sterker.’
Dit artikel is gesponsord door Koninklijke Horeca Nederland.