Gesponsord

Inhaken op de trends van de gemaksgeneraties

Inhaken op de trends van de gemaksgeneraties
Speel in op de veranderende wensen van de gemaksgeneraties en zorg voor een toekomstbestendige horecazaak.

De horeca verandert in hoog tempo. De gemaksgeneraties - Millennials en Generatie Z - groeien uit tot de grootste groep volwassen consumenten (53%). Ze gaan graag uit eten, maar worden steeds prijsbewuster en kritischer. Wil jij succesvol blijven? Dan is het slim om in te spelen op de vier belangrijkste consumententrends die invloed hebben op jouw onderneming.

Uit eten gaan is voor de gemaksgeneraties een belangrijk onderdeel van hun leven geworden, maar blijft dit in de toekomst ook zo? Buitenshuis eten wordt alsmaar duurder. Eén ding is zeker: de prijs-kwaliteitverhouding die je hen biedt wordt nog belangrijker. Onderscheid jezelf door creatief en slim in te springen op de veranderende wensen van deze generaties. In het trendreport heeft McCain de belangrijkste trends met impact op de horeca in kaart gebracht.

Gemaksgeneraties steeds prijsbewuster 

Vergeleken met 2022 gingen jongere generaties in 2024 minder vaak buiten de deur eten en gaven ze ook minder uit. Dit komt door stijgende prijzen én door een breed scala aan goedkopere alternatieven, zoals supermarkten en gemakswinkels. Bovendien stellen ze andere eisen aan de horeca-ervaring dan oudere generaties: snelheid, prijs en gemak staan centraal.

Als je deze wensen vertaalt naar jouw horecazaak, betekent dit dat je wilt zorgen voor een scherpe prijs-kwaliteitverhouding en een snelle service. Het is verstandig om de keukenprocessen onder de loep te nemen en deze nog efficiënter in te richten. Denk ook na over een slim samengesteld menu met budget- én premiumopties. 

Eten als ontspanning

Voor Millennials en Generatie Z draait uit eten gaan om gemak, tijdbesparing en genieten. Ze zien eten als ontspanning en een manier om even te ontsnappen aan de dagelijkse drukte. Oudere generaties houden meer vast aan traditionele eetpatronen.

Deze jonge generaties zijn gek op beleving en delen dat graag in hun online kringen”

Als je de jongere generaties wilt verleiden om bij jou te komen eten, is het belangrijk om een ontspannen sfeer te creëren waarin jonge gasten zich welkom voelen. Zorg voor opties die inspelen op gemak, zoals afhaal- en bezorgmaaltijden. En deze jonge generaties zijn gek op beleving en delen dat graag in hun online kringen. Dus denk aan open keukens, interactieve gerechten of thema-avonden die het goed doen op foto’s en video’s. 

Lunchen is populair 

De lunchmarkt groeit, vooral dankzij jongere generaties. Ruim een derde van hen luncht minstens één keer per week buiten de deur. De lunch draait niet alleen om eten, maar ook om ontmoeten en verwennen. Snelheid en gemak spelen hierin een grote rol.

Opvallend is dat supermarkten steeds meer terrein winnen als lunchaanbieder. Dit betekent dat je als horecazaak een snelle lunchservice wilt neerzetten, zonder in te leveren op kwaliteit. Zorg voor lichte, gezonde en trendy lunchopties die concurreren met supermarkten en speel in op de sociale functie van het lunchen door aantrekkelijke zitplekken te creëren in een gastvrije sfeer. 

Uit eten gaan steeds minder bijzonder 

Waar uit eten gaan vroeger iets bijzonders was, is het nu een gangbare keuze voor veel Nederlanders. Toch blijft prijs een belangrijke factor: uit eten gaan wordt vaak duur gevonden en gasten bezuinigen hierop in economisch lastige tijden.

Met producten van McCain serveer je sneller, verspillingsvrij en met een constante kwaliteit. Deze frites staan bekend om de krokante bite en dankzij de speciale coating blijven ze tot wel 30 minuten warm, ook in een bezorgzak.
Met producten van McCain serveer je sneller, verspillingsvrij en met een constante kwaliteit. Deze frites staan bekend om de krokante bite en dankzij de speciale coating blijven ze tot wel 30 minuten warm, ook in een bezorgzak.

Dit maakt de strijd om de gast des te uitdagender. Daarom wil je duidelijk maken dat jouw restaurant de meerprijs waard is, door doordachte menukeuzes aan te bieden. Van luxe gerechten tot betaalbare en toegankelijke opties. Een extra reden om wél uit eten te gaan, is een foodervaring die gasten thuis niet kunnen ervaren en evenaren. Bezorg hen dus een onvergetelijke avond! 

Wil je succesvol blijven in een veranderende markt? Dan is het essentieel om je strategie af te stemmen op deze vier trends. Met de SureCrisp en SureCrisp Max producten van McCain speel je perfect in op de trends: je serveert sneller, verspillingsvrij en met een constante kwaliteit. Deze frites staan bekend om de onweerstaanbare krokante bite en dankzij de speciale coating blijven ze tot wel 30 minuten warm, ook in een bezorgzak. Zo bied je de ultieme gemaksoplossing én zorg je voor tevreden gasten die blijven terugkomen. Ontdek zelf de voordelen van deze producten en vraag eenvoudig een proefpakket aan

Door slim in te spelen op de veranderende wensen van je gasten, bouw je aan een sterkere, toekomstbestendige horecazaak. Het draait om balans: efficiëntie aan de achterkant en een onvergetelijke ervaring aan de voorkant. Wie die combinatie weet te maken, blijft winnen! 

Dit artikel is gesponsord door McCain.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.