Johnny’s Burger werd in 2010 opgericht door Tarek Cherkawi. Zijn eerste stappen in de horeca maakte Tarek na de overname van zijn vaders pizzeria: Johnny’s Pizza. Tarek heeft een Syrische en Libanese achtergrond en in deze landen was het bezorgen van hamburgers al jaren ingeburgerd. In Nederland was dit nog totaal onbekend, dus besloot hij een nichemarkt te betreden.’
54 vestigingen
En met succes. Wat begon met een klein winkeltje in Wassenaar met tweedelijnsbezorging via Thuisbezorgd, groeide in een paar jaar tijd uit tot een zaak van formaat in Leiden. ‘Toen kwam de coronapandemie’, vertelt Cherkawi, ‘en ging het sky high.’ Inmiddels heeft Johnny’s Burger 54 vestigingen en groeit de keten gestaag door.
Het geheim achter Johnny’s Burger is een aanbod van kwalitatief goede hamburgermaaltijden en snelle levering, vertelt Cherkawi. De producten zijn weliswaar halal, maar daar profileert de keten zich niet mee. ‘We willen simpelweg toegankelijk zijn voor iedereen.’ Om de hamburgers zo vers en warm mogelijk te houden, worden ze verpakt in een speciaal soort wrapping paper, dat de producten luchtig houdt. Daarnaast nemen de verschillende vestigingen uitsluitend bestellingen aan die maximaal tien minuten bezorgtijd hebben.
Succesvolle franchisenemers
Johnny’s Burger werkt met franchisenemers, waarvan meer dan de helft meerdere winkels heeft. ‘Dit zegt iets over hun ondernemersmentaliteit’, vertelt Cherkawi trots. ‘Het zijn stuk voor stuk ondernemers die het snáppen. Dat het gaat om uitmuntende kwaliteit, razendsnelle bezorging, een waterdichte planning en het snel en goed oplossen van eventuele klachten.’ Deze mentaliteit zit hem deels in de ondernemers zelf, daarnaast zorgt Johnny’s Burger voor een goede training van ruim een maand. ‘We investeren echt in de professionaliteit van onze mensen, want zij zorgen voor ons succes.’
Dat succes wordt uiteindelijk zichtbaar in de maaltijden die de klant thuisbezorgd krijgt en frietjes zijn hier een belangrijk onderdeel van. ‘We hebben altijd een beetje haat-liefdeverhouding met friet gehad’, vertelt Cherkawi eerlijk. ‘Warme burgers naast verse friet… dat pakt meestal niet goed uit, en het draait bij ons echt om die uitstekende kwaliteit -van de hele maaltijd.’
Aardappelpartjes leken een goede middenweg, tot Lamb Weston met de REALLY Crunchy Fries kwam, gemaakt van aardappelzetmeel en eiwitten uit erwten. Deze combinatie maakt de frieten extra crunchy. ‘En dát is wat men wil, wat men lekker vindt’, benadrukt hij. ‘Bovendien zorgt die knapperigheid ervoor dat de maaltijd als geheel als verser wordt ervaren.’ De innovatieve receptuur houdt de friet extra lang krokant, omdat het beslag als een soort beschermend jasje fungeert, tot wel 30 minuten. ‘Ideaal voor een concept als het onze.’
Flexibele levering
Inmiddels serveert Johnny’s Burger ongeveer een jaar REALLY Crunchy Fries bij de maaltijden, en dat bevalt goed. ‘Onze klanten zijn tevreden’, benadrukt Cherkawi. ‘We hebben tot dusver nog nooit klachten over de friet gehad.’ Ook de levering verloopt prima, vervolgt hij. ‘Omdat we in een paar jaar tijd bijzonder hard zijn gegroeid, is de huidige opslagcapaciteit momenteel beperkt. Wat inhoudt dat we meerdere keren per week een levering nodig hebben. Dat is voor Lamb Weston geen probleem.’
Innovaties als deze helpen Johnny’s Burger om door te groeien, besluit Cherkawi. ‘Bij ons draait het om simplicity. Geen poespas, geen Instagrammable-opsmuk, maar gewoon kwalitatief heel goede hamburgermaaltijden.’ De hamburger is de hero, benadrukt hij. ‘En de aanvullende ingrediënten helpen die basis om te shinen. Ingrediënten als de REALLY Crunchy Fries.’
Dit artikel is gesponsord door Lamb Weston.