‘De Waldhoorn zit al 200 jaar in mijn aanverwante familie’, vertelt Jan Willem Bloem. ‘Tien jaar geleden was het een cafébedrijf met veel activiteiten eromheen. Inmiddels hebben we een goedlopend Veluws restaurant met een aantal zalen, een groot terras, een picknicktuin, boerderijwinkel en een naastgelegen fastcasual restaurant met eigen terras en ijspaleis. In het seizoen hebben we tussen de 500 en 1000 gasten per dag. We zitten op een aantrekkelijke locatie, dicht bij de ingang van het Nationaal Park De Hoge Veluwe en museum Kröller-Müller, met veel wandel- en fietsroutes en veel vakantieparken in de buurt.’
Beleving creëren
FrieslandCampina is gestart met ‘Chocomel voor Professionals’, waar ook De Waldhoorn gebruik van maakt. Bryan Hilders, Key Account Manager Horeca bij FrieslandCampina: ‘De veranderende horecamarkt, waarin beleving steeds meer centraal staat, sluit goed aan bij Chocomel. Dus hebben we onderzocht hoe we met horecaondernemers kunnen optrekken om zo weer samen te groeien en Chocomel een volwassen positionering te geven die aansluit bij de toenemende vraag naar beleving.’
Hilders benadrukt dat ‘Chocomel voor Professionals’ na onderzoek en praktijkvoorbeelden heeft geleid tot een concept waar iedere ondernemer mee uit de voeten kan. Voor dit concept is de guest-journey in kaart gebracht: welke stappen doorloopt de gast bij zijn bezoek aan de horeca? Daarop is een hoogwaardige set pos-materialen ontwikkeld, als onderdeel van het totale concept. Samen de categorie Chocolade bouwen met Specials, de perfect serve met eigen mokken en chique glaswerk, en het hoogwaardige pos-materiaal maken Chocomel voor Professionals geschikt voor de huidige trends binnen horeca.
Eigen categorie
De basis van het plan is zoals gezegd om samen het volledige potentieel van Chocomel in horeca te benutten. Een onderdeel hiervan zijn de verschillende Specials, waardoor de ondernemer veel meer kan doen met Chocomel dan enkel de koude versie uit een flesje of de warme Chocomel met slagroom. Hilders: ‘Daarnaast is onze visie dat Chocomel een ander moment is dan koffie en thee. Chocomel is een genietmoment en een verwenmoment. Door dit als aparte categorie, met daarbij de Specials, op de menukaart te vermelden willen we de categorie Chocolade gaan bouwen.’
Jan Willem Bloem heeft veel sympathie voor het plan. ‘Het samen bouwen aan de categorie maakt het voor een horecaondernemer interessant. De categorie is in de basis gewoon koffie en thee, waar melk en chocolademelk een toevoeging zijn. Het is dus een goed idee om te gaan bouwen aan een nieuwe categorie.'
Dat is volgens Bloem wel spannend: 'Het kost ruimte op je kaart en je moet je er wel voor inzetten. Maar samen moet het lukken. We laten nu Chocolade terugkomen als een aparte categorie op zowel onze zomerkaart als onze winterkaart. Met ook bij de koude dranken mooie creaties met bijvoorbeeld toppings van Oreo, stroopwafel of marshmallow op je slagroom, en een streep chocoladesaus in je glas. Je moet de gasten erin wegwijs maken dat dit een mogelijkheid is; mensen denken al snel dat het om warme Chocomel gaat. Maar ze zijn wel verrast en vinden het leuk.’
Het concept past goed bij De Waldhoorn. Hier draait alles om beleving. Hilders: ‘Samen met de ondernemer willen we de potentie van Chocomel volledig benutten en gaan we hier als Chocomel groots op inzetten. We hebben een complete route-to-market en marketingcampagne voorbereid voor de komende jaren. Het concept is uitvoerig getest in samenwerking met ondernemers en we zijn er klaar voor om dit groots uit te rollen in de horecamarkt.’
Dit artikel is gesponsord door Friesland Campina.