Ze verwacht dat heel culinair Nederland aanwezig zal zijn, van sterrenchefs tot restaurants in het midden- en lagere segment. Niet alleen de absolute top van de gastronomie zal vertegenwoordigd zijn, maar juist de breedte van de sector. Iedereen is nieuwsgierig naar wat deze bijzondere editie gaat brengen en wil met eigen ogen zien wat zich op de beursvloer afspeelt. Het belooft dan ook een ware 'drukte van jewelste' te worden met professionals uit alle lagen van de horecabranche.
Exclusieve preview op zondag
Op zondag opent de Folie Culinaire haar deuren voor het grote publiek. Dit beursconcept legt de focus op de wereld van fine dining. Bezoekers krijgen zo een uniek kijkje in de keuken van exclusieve toprestaurants en zien hoe chefs hun inkopen doen. 's Avonds is er een besloten preview borrel voor standhouders, sponsoren en sterrenchefs.
Maandag is de grote dag van de sterrenregen. De beurs opent speciaal al om 10 uur zodat complete brigadeteams van restaurants de beursvloer op kunnen, terwijl hun chef de uitreiking bijwoont. Want een ster haal én behoud je niet zonder je team, benadrukt Silvie. Een groots galadiner en zelfs een 'chef hangover's breakfast' op dinsdag maken het Michelinprogramma compleet.
Folie Culinaire groter dan ooit
Het fine dining-plein Folie Culinaire, opvolger van de European Fine Food Fair waar vroeger ook de Michelinuitreikingen plaatsvonden, is inmiddels een derde groter dan ooit tevoren. De vraag blijft enorm en de interesse is overweldigend. Silvie: 'We komen net uit een overleg waarin we alweer aan het kijken zijn of we het plein, een paar maanden voor de beurs, nóg verder kunnen uitbreiden.' De Folie Culinaire krijgt ook een prominentere plek in de beurshallen. 'Als je binnenkomt is het nu meteen links groots aanwezig.'
Topchefs uit binnen- en buitenland verzorgen drie dagen lang demo's in de ruime demokeuken. Onder meer chef-koks uit Japan en Italië zullen ongetwijfeld de aandacht trekken. In een speciale 'academy' draait alles om thema's als food waste, food innovation, streekproducten en duurzaamheid. Exposanten laten in de 'The Food & Wine Tasting' proeverijen onder leiding van een moderator hun producten en diensten zien.
Unieke samenwerking met SVH
De samenwerking met SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) geeft de slogan 'More Horeca Success' dit jaar extra lading. Standhouders kunnen hun relaties, als ze zich hebben geregistreerd, een jaar gratis toegang geven tot de online SVH BBB Academy. Deze biedt praktische trainingen voor elk functieniveau in de horeca, van afwasser tot eigenaar: van cocktails shaken, wild uitbenen tot omzetverhoging, personeelsbehoud en duurzaam werken.
Wedstrijdspektakel
Wedstrijden zorgen drie dagen lang voor spektakel. Op maandag de Kamerado Bier Battle, waarbij bier-spijscombinaties centraal staan. Dinsdag de Best Burger, Beer & Bun battle en op woensdag de Plant-Based Battle voor internationale hotelschoolstudenten. Andere blikvangers zijn de Young Chef Award, Limburgse Biertapwedstrijd en op woensdag een mini-congres over Nederlandse en Belgische horecafranchiseformules.
Naast de wedstrijden is er ook volop ruimte voor verdieping en kennisdeling. Zo vindt op woensdag een interessant mini-congres plaats over de ins en outs van Nederlandse en Belgische horecafranchiseformules. Experts delen hun inzichten over grensoverschrijdend ondernemen: hoe zet je een succesvolle formule op in het buurland en wat komt er allemaal bij kijken? Bovendien bundelen standhouders deze dag de krachten met speciale beursaanbiedingen die bezoekers extra voordeel opleveren. Genoeg redenen om de volledige drie beursdagen mee te pakken.
Proef, ruik en ervaar
'Iedereen die ook maar iets met horeca te maken heeft, is van harte welkom op de BBB', benadrukt Silvie. 'Of je nu chef-kok of frituurhouder bent, eigenaar of medewerker. Kom genieten van de sfeer, proef, ruik en ervaar. Laat je inspireren en motiveren. Wel met de nadruk op proeven', lacht ze. 'We willen kwaliteit uitstralen in alles. Dus proef, geniet en doe ideeën op.'
Dit artikel is gesponsord door MECC Maastricht.