Mergel Wit van Stadsbrouwerij Maastricht is uniek in de bierwereld

Mergel Wit van Stadsbrouwerij Maastricht is uniek in de bierwereld
Het Mergel Wit is in april 2024 gelanceerd en wordt inmiddels bij tientallen horecazaken geschonken.

De zomer laat nog even op zich wachten, maar met mooie zomertemperaturen in het vooruitzicht, komt er heerlijk terrasweer aan. Stadsbrouwerij Maastricht heeft een bier uitgebracht dat perfect is voor een heerlijke dag. Een frisse, doordrinkbare klassieker met een eigentijdse twist, namelijk het Mergel Wit.

Als je het hebt over Maastrichtse terroir, dan heb je het natuurlijk over mergel. Maastricht is nu eenmaal gebouwd op een laag mergel dat circa 70 miljoen jaar geleden is ontstaan. Ook staat deze wereldwijd bekend als geologisch tijdperk onder de naam Maastrichtien. Mergel is voor Bastiaan Bronkhorst, directeur van Stadsbrouwerij Maastricht en de brouwer, de inspiratie geweest om een bier te ontwikkelen dat de smaak van Maastricht samenvat. Een bier met een verhaal, een stuk historie op een eigentijdse manier.

De Stadsbrouwerij Maastricht, partner van de Misset terras top 100, belooft dat dit stukje historie over Maastricht en haar mergel in het bier te proeven is. Het bier is zacht door het mergel, wat zorgt voor een subtiele mineralige smaak en voor een zachte textuur met een hoppige afdronk.'En die historie van het mergel zit nu in een blauw flesje met een buiketiket waarop de ster van Maastricht staat', vertelt Bronkhorst. 'Een frisse uitstraling voor een lekker terras biertje.'

Toevoeging van mergel in het bier

Mergel is het materiaal waar de mooiste gebouwen van zijn gemaakt, waar de Romeinen hun bruggen mee bouwden en de stad Maastricht als fundament op rust. Om een stukje Maastricht terug in het bier te proeven zijn ze bij Stadsbrouwerij Maastricht mergel gaan toevoegen in het bier. Na de eerste brouwsels ervaarden ze dat de eigenschappen van de kalk in het mergel te proeven zijn in het frisse witte biertje.

Daarmee is het, zover het onderzoek strekt, uniek in de bierwereld”

Mergel of kiezelgoer is een bekend middel om een bier van de fijnste filtering te voorzien, maar het is naar eigen onderzoek nog niet aan een bier toegevoegd. Daarmee is het, zover het onderzoek strekt, uniek in de bierwereld.

Verbindingen met Stadsbrouwerij Maastricht

'Maastricht staat voor de stad die leeft, viert, eet en drinkt', vertelt Bronkhorst verder. 'Bier is veel meer dan een dorstlesser. Het brengt mensen bij elkaar en zorgt voor verbinding. Verbinding tussen zakelijk en bourgondisch, tussen historie en toekomst, tussen ‘Mestreech’ en Europa, tussen historische monumenten en een moderne universiteit, tussen gastvrijheid en genieten. Die verbindingen proef je in de bieren van Stadsbrouwerij Maastricht.'

Men kan genieten van de bieren bij de brouwerij op een prachtig terras met uitzicht over de Maas of in het proeflokaal. Hier komen er maar liefst zestien speciaalbieren uit de tapkranen. Naast de vaste bieren worden er ook specials aangeboden. Dat zijn eenmalig gebrouwen bieren waar de brouwer, Michael Hermans, zijn creativiteit in kwijt kan. Het aanbod op de tap blijft hierdoor gevarieerd en kan worden aangepast aan het seizoen. Zo wordt ook Mergel Wit geschonken voor het mooie terrasseizoen dat er nog gaat komen.

Het Mergel Wit is in april 2024 gelanceerd en wordt inmiddels bij tientallen horecazaken geschonken. Het bier is zo’n succes dat het, ondanks dat de brouwers dachten ruim voldoende gebrouwen te hebben, heel even out of stock is geraakt. 'We zien dat Nederland Mergel Wit omarmd en inmiddels is het bier ook gewoon weer bestelbaar', besluit Bronkhorst.

Dit artikel is gesponsord door Stadsbrouwerij Maastricht.

Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.

Oprichtster Sonja van Doormale en CEO Jesse Zahn - van der Valk: ‘Wat begon als startupbedrijf in 1994 is vandaag een begrip in heel Nederland.’

Payrollpioniers: hoe Kolibrie de horeca al dertig jaar ontzorgt

De meest innovatieve spelers in de payroll- en HRM sector viert dit jaar haar 30-jarig bestaan en kijkt terug op de unieke geschiedenis die Kolibrie heeft opgebouwd. Een perfect moment voor een terugblik op hoe Kolibrie uitgroeide tot dé payroll- en salarisadministratiepartner voor horecabedrijven in Nederland. Oprichtster Sonja van Doormale en CEO Jesse Zahn - van der Valk vertellen over de eerste stappen van Kolibrie en hun visie voor de toekomst.

Tarek Cherkawi, oprichter Johnny’s Burger: ‘Echt knapperige friet is essentieel voor ons hamburgertotaalconcept.’

Kwaliteit, snelheid en knapperigheid: het recept voor Johnny's Burger succes

Hamburgers en friet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In combinatie met bezorging is dit echter een uitdaging. In eerste instantie koos Johnny's Burger daarom voor aardappelpartjes. 'Dat werkte goed', vertelt founder Tarek Cherkawi, 'maar toen Lamb Weston met de REALLY Crunchy Fries kwam, zijn we toch overgestapt. Hamburgers en friet zijn gewoon de ideale en meest logische combinatie, en omdat de frietjes écht knapperig blijven, is één en één twee.'

Marcel de Jong en broer Hans van Hotel de Rustende Jager.

De Rustende Jager: van dorpsherberg tot modern horecabedrijf

Tijden veranderen, weet Marcel de Jong, eigenaar van hotel de Rustende Jager in Nieuw-Vennep, als geen ander. 'Om goed in te kunnen blijven spelen op de wens van de gast en continuïteit te blijven garanderen, moet je anders kunnen denken.' Als doorgewinterd horecabedrijf slaagt de organisatie er goed in om flexibel te blijven en te anticiperen op veranderende trends binnen de hospitalitysector. Daarnaast heeft De Rustende Jager veel aan de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Iedereen met een Dinercadeau op zak, is een potentiële klant voor aangesloten restaurants.'

Dinercadeau: een effectieve manier om klanten te trekken

Dinercadeau is een veelzijdige en toegankelijke cadeaukaart en daarnaast voor horecaondernemers een effectief middel om meer klanten te trekken en hun zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn ruim drieduizend restaurants aangesloten en groeit het acceptantennetwerk nog dagelijks.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.