Gesponsord

Mergel Wit van Stadsbrouwerij Maastricht is uniek in de bierwereld

Mergel Wit van Stadsbrouwerij Maastricht is uniek in de bierwereld
Het Mergel Wit is in april 2024 gelanceerd en wordt inmiddels bij tientallen horecazaken geschonken.

De zomer laat nog even op zich wachten, maar met mooie zomertemperaturen in het vooruitzicht, komt er heerlijk terrasweer aan. Stadsbrouwerij Maastricht heeft een bier uitgebracht dat perfect is voor een heerlijke dag. Een frisse, doordrinkbare klassieker met een eigentijdse twist, namelijk het Mergel Wit.

Als je het hebt over Maastrichtse terroir, dan heb je het natuurlijk over mergel. Maastricht is nu eenmaal gebouwd op een laag mergel dat circa 70 miljoen jaar geleden is ontstaan. Ook staat deze wereldwijd bekend als geologisch tijdperk onder de naam Maastrichtien. Mergel is voor Bastiaan Bronkhorst, directeur van Stadsbrouwerij Maastricht en de brouwer, de inspiratie geweest om een bier te ontwikkelen dat de smaak van Maastricht samenvat. Een bier met een verhaal, een stuk historie op een eigentijdse manier.

De Stadsbrouwerij Maastricht, partner van de Misset terras top 100, belooft dat dit stukje historie over Maastricht en haar mergel in het bier te proeven is. Het bier is zacht door het mergel, wat zorgt voor een subtiele mineralige smaak en voor een zachte textuur met een hoppige afdronk.'En die historie van het mergel zit nu in een blauw flesje met een buiketiket waarop de ster van Maastricht staat', vertelt Bronkhorst. 'Een frisse uitstraling voor een lekker terras biertje.'

Toevoeging van mergel in het bier

Mergel is het materiaal waar de mooiste gebouwen van zijn gemaakt, waar de Romeinen hun bruggen mee bouwden en de stad Maastricht als fundament op rust. Om een stukje Maastricht terug in het bier te proeven zijn ze bij Stadsbrouwerij Maastricht mergel gaan toevoegen in het bier. Na de eerste brouwsels ervaarden ze dat de eigenschappen van de kalk in het mergel te proeven zijn in het frisse witte biertje.

Daarmee is het, zover het onderzoek strekt, uniek in de bierwereld”

Mergel of kiezelgoer is een bekend middel om een bier van de fijnste filtering te voorzien, maar het is naar eigen onderzoek nog niet aan een bier toegevoegd. Daarmee is het, zover het onderzoek strekt, uniek in de bierwereld.

Verbindingen met Stadsbrouwerij Maastricht

'Maastricht staat voor de stad die leeft, viert, eet en drinkt', vertelt Bronkhorst verder. 'Bier is veel meer dan een dorstlesser. Het brengt mensen bij elkaar en zorgt voor verbinding. Verbinding tussen zakelijk en bourgondisch, tussen historie en toekomst, tussen ‘Mestreech’ en Europa, tussen historische monumenten en een moderne universiteit, tussen gastvrijheid en genieten. Die verbindingen proef je in de bieren van Stadsbrouwerij Maastricht.'

Men kan genieten van de bieren bij de brouwerij op een prachtig terras met uitzicht over de Maas of in het proeflokaal. Hier komen er maar liefst zestien speciaalbieren uit de tapkranen. Naast de vaste bieren worden er ook specials aangeboden. Dat zijn eenmalig gebrouwen bieren waar de brouwer, Michael Hermans, zijn creativiteit in kwijt kan. Het aanbod op de tap blijft hierdoor gevarieerd en kan worden aangepast aan het seizoen. Zo wordt ook Mergel Wit geschonken voor het mooie terrasseizoen dat er nog gaat komen.

Het Mergel Wit is in april 2024 gelanceerd en wordt inmiddels bij tientallen horecazaken geschonken. Het bier is zo’n succes dat het, ondanks dat de brouwers dachten ruim voldoende gebrouwen te hebben, heel even out of stock is geraakt. 'We zien dat Nederland Mergel Wit omarmd en inmiddels is het bier ook gewoon weer bestelbaar', besluit Bronkhorst.

Dit artikel is gesponsord door Stadsbrouwerij Maastricht.

Meld je nu aan voor de Terras top 100 2025!

Dit voorjaar bezoekt ons team van mystery guests en ervaren horecaondernemers (waaronder veel oud-winnaars) honderden terrassen. We beoordelen de ervaring, zoals hoe word je welkom geheten, hoe netjes is het terras en hoe snel word je geholpen. Als deelnemer ontvang je altijd een juryrapport met concrete handvatten waar je team mee aan de slag kan. Daarmee bereid je je optimaal voor op een zonnig terrasseizoen. En uiteraard maak je kans op een fel begeerde plek in de top 100, die we traditiegetrouw bekend maken op het terras van Centraal Baarlo, de winnaar van vorig jaar.
Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.

Gesponsord
Gesponsord
Servies en porselein

Gesponsord SUP-wetgeving in de horeca: wat je moet weten en doen

Als horecaondernemer wil je natuurlijk graag bij de tijd blijven. De Single-Use Plastics (SUP)-wetgeving, inmiddels van kracht, zorgt ervoor dat we met z'n allen wat slimmer en duurzamer omgaan met wegwerpplastic. Nu al geldt: plastic wegwerpbekers en verpakkingen zijn verboden bij consumptie ter plaatse. En let op: vanaf 2025 wordt er strenger gecontroleerd.

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.Gesponsord
Gesponsord
Vlees

Gesponsord Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

Chef-kok Ton van Houwelingen: ‘De producten van Debic zijn zo gemaakt dat je er je eigen draai aan kunt blijven geven.’Gesponsord
Gesponsord
Chef-kok

Gesponsord De nieuwe Debic Cheesecake 'van taart tot in een glaasje'

The Local Club is een van de nieuwe hotspots in de Nederlandse horeca. Mede-eigenaar/chef-kok Ton van Houwelingen gebruikt zo veel mogelijk lokale producten en biedt een gevarieerde kaart voor elk moment en elke klant. In de keuken werkt hij met veel producten van Debic.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’Gesponsord
Gesponsord
Boekings- en reserveringssystemen

Gesponsord Meer dan eten: restaurants bouwen aan lifestylemerken

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.