Ontdek de invloed van verschillende soorten water in het Brita H2O-lab

Ontdek de invloed van verschillende soorten water in het Brita H2O-lab
Thomas van Gorp, watersommelier en marketingmanager bij BRITA: 'Onze doelgroepen kennen het belang van gefilterd water vooral bij het voorkomen van verkalking en uitval van machines, maar bovenal draait het om smaak.'

Barista's weten al lang dat niet elk water geschikt is voor een goede kop koffie. Maar ook voor apparatuur in de professionele keuken en voor goed brood bakken is een heel eigen soort water nodig. Bij Brita weten ze er alles van. Daarom nodigen zij horecaprofessionals uit voor een bezoek aan hun H2O-lab in Eindhoven.

Thomas van Gorp is watersommelier, marketingmanager bij Brita en gastheer bij het nieuwe H2O-lab in Eindhoven. ‘In steeds meer takken van horeca worden professionals zich bewust van de verscheidenheid aan soorten water. In ons lab willen wij hun laten zien én proeven wat de verschillen zijn tussen kraanwater, drinkwater of water voor thee of koffie. Maar we laten hun ook ervaren waar de verschillen zitten in toepassingen voor de professionele keuken voor bijvoorbeeld combisteamers, vaatwassers en glazenspoelers. Onze doelgroepen kennen het belang van gefilterd water vooral bij het voorkomen van verkalking en uitval van machines, maar bovenal draait het om smaak.’

Ingericht voor professionals

‘Ons H2O-lab is ingericht voor de professionals uit verschillende sectoren. Wij laten hier zien welke invloed verschillend water heeft op producten. Het gaat om veel meer dan alleen water waaruit “kalk” deels is gefilterd. Het gaat erom dat het water voor een optimale smaak van je eindproduct zorgt wanneer je de samenstelling verandert. Het aloude advies aan professionals is: gebruik gefilterd water, want dan gaat je apparatuur veel langer mee. Dat is nog steeds waar natuurlijk. Maar de invloed op de smaak (en het uiterlijk) van je product is ook heel groot, of het nou thee is of koffie of brood. Ieder eindproduct blijkt een ander type water nodig te hebben om dit het best tot uitdrukking te laten komen.’

Het juiste water is dus belangrijk voor zowel de smaak, het uiterlijk en de geur van je eindproducten, als ook voor het onderhoud en de levensduur van je grootkeuken apparatuur.
Het juiste water is dus belangrijk voor zowel de smaak, het uiterlijk en de geur van je eindproducten, als ook voor het onderhoud en de levensduur van je grootkeuken apparatuur.

Maar wie zegt: water is water, vergist zich. Het is zeker niet de bedoeling om voor smakelijke producten te werken met 100 procent puur water. ‘We halen vaak niet álle mineralen uit het water. Wanneer je met zogenoemd osmosewater werkt, zou je zeggen: zo puur, dat moet wel het lekkerste resultaat opleveren. Maar probeer je daarmee koffie te zetten dan smaakt je koffie verschrikkelijk zuur. De smaken uit de koffie raken juist in balans door een optimale samenstelling van mineralen in het water.

De smaken uit de koffie raken juist in balans door een optimale samenstelling van mineralen in het water”

De SCA (Specialty Coffee Association) heeft beschreven dat voor de beste koffie het water een alkaliniteit van ongeveer 3 á 4 graden Duitse hardheid nodig heeft. Waterfilters zullen dus in elke locatie weer anders moeten worden afgesteld, omdat het leidingwater sterk verschilt per regio. Zelfs gedurende de seizoenen kan de hardheid verschillen, zeker ook omdat de waterschappen soms hun water van verschillende bronnen mengen. ‘Daarnaast is het een misverstand dat water uit flessen zuiverder is. Sommige flessen mineraalwater bevatten te veel “kalk”, terwijl andere flessen juist weer een te lage hardheid hebben.

De smaak ervaren

‘We willen de horecaprofessional met zijn team uitnodigen een bezoek te brengen aan het H2O-lab. Op verschillende dagen in het jaar geven we watertrainingen en demonstraties, en laten we de bezoekers ervaren wat de invloed is van water op het eindproduct. In ons nieuwe kantoorgebouw op de High Tech Campus hebben we hiervoor dit lab ingericht, waar wij - de Brita Watersommeliers, zoals we onszelf noemen – meer inzichten kunnen delen over water. Nederland heeft goed kraanwater, maar de verschillen per regio zijn veel groter dan de meeste mensen denken, en dat vraagt overal om een andere behandeling, zeker in de professionele keuken.’

'Ieder eindproduct blijkt een ander type water nodig te hebben om dit het best tot uitdrukking te laten komen.'
'Ieder eindproduct blijkt een ander type water nodig te hebben om dit het best tot uitdrukking te laten komen.'

Minder gist in brood

Brita richt zich in de horeca vooral op het koffiesegment (barista’s) en de grootkeuken: 'In de grootkeuken reguleren wij het water als het met name gaat om vaatwassers en stoomovens. Maar denk ook aan bakkerijen die ook behoefte hebben aan het juiste soort water. ‘Voor de bakkerij geldt bijvoorbeeld dat met het perfect afgestelde water de hoeveelheid gist omlaag kan, omdat het deeg dan veel beter rijst en luchtiger wordt. François Geurds, Patron cuisinier bij FG Restaurant** / FG Food Labs* in Rotterdam, heeft al zijn apparatuur uitgerust met Brita waterfilters, en elke toepassing heeft een eigen type filter, omdat hij voor elk apparaat weer ander water wil hebben.’

Het juiste water is dus belangrijk voor zowel de smaak, het uiterlijk en de geur van je eindproducten, als ook voor het onderhoud en de levensduur van je grootkeuken apparatuur. Een professionele koffiemachine kost tienduizenden euro’s. Met het verkeerde water kan hij na een paar maanden al verwoest zijn. De installateurs van die machines letten daar doorgaans zeer scherp op. Met gedemineraliseerd water voor de vaatwassers en glazenspoelers hoef je na afloop niet meer te poleren om de aanslag van je glazen te poetsen.’

Of het nu gaat om het bedrijfsleven, gastronomie of professionele keuken, voor ons geldt de vraag: voor welke toepassing wil je het perfecte water? Daarin kan Brita een adviserende rol spelen. Daarvoor zetten we de deur van het H2O lab open, om sámen uw perfecte water te maken.

Dit artikel is gesponsord door BRITA.

Restaurant 
Steven in 
Nijmegen wist het terras met twaalf tafels uit te breiden door ze op trappen te plaatsen.

FlexTable: omzet verhogen met een slim tafelonderstel

De horecawereld draait om aanpassingsvermogen, en dat begrijpen vader en zoon Ivo en Luc Breukers maar al te goed. Na de recente overname van FlexTable hebben zij het onderstel op cruciale punten verbeterd, waardoor het product nu optimaal functioneert. Het resultaat is een doorontwikkeld ontwerp dat de traditionele uitdagingen in de horeca tackelt.

Ahmed Baglari: ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor

Koffie is in de horeca meer dan een drankje. Het is een ervaring. Ahmed Baglari, eigenaar van restaurant BY AMI, doet er elke dag alles aan om zijn 'Fairytale' concept tot in de kleinste details door te voeren —zelfs in de koffie. Wat is zijn geheim en hoe creëert hij bij elk koffiemoment een 'wow-factor'?

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.

Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

De Blanche Dael-branderij, met een koffiecafé, koffie- en theewinkel én een koffieschool voor SCA- en barista trainingen. Liefhebbers kunnen eveneens een branderijtour boeken.

Sjiek en sjoen: Blanche Dael breidt uit met passie voor koffie

Al bijna 150 jaar staat de Zuid-Limburgse koffiebranderij Blanche Dael synoniem voor ambachtelijke kwaliteitskoffie en -thee. Met een gevarieerd aanbod en een team van gepassioneerde experts is Blanche Dael nu klaar om de ultieme koffie- en theebeleving te delen met de rest van Nederland. Commercieel Manager Jimmy Nuchelmans: 'We brengen de Maastrichtse flair - 'sjiek en sjoen' - naar de betere horecazaken, zodat zij echt het verschil kunnen maken.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.