Ontdek de invloed van verschillende soorten water in het Brita H2O-lab

Ontdek de invloed van verschillende soorten water in het Brita H2O-lab
Thomas van Gorp, watersommelier en marketingmanager bij BRITA: 'Onze doelgroepen kennen het belang van gefilterd water vooral bij het voorkomen van verkalking en uitval van machines, maar bovenal draait het om smaak.'

Barista's weten al lang dat niet elk water geschikt is voor een goede kop koffie. Maar ook voor apparatuur in de professionele keuken en voor goed brood bakken is een heel eigen soort water nodig. Bij Brita weten ze er alles van. Daarom nodigen zij horecaprofessionals uit voor een bezoek aan hun H2O-lab in Eindhoven.

Thomas van Gorp is watersommelier, marketingmanager bij Brita en gastheer bij het nieuwe H2O-lab in Eindhoven. ‘In steeds meer takken van horeca worden professionals zich bewust van de verscheidenheid aan soorten water. In ons lab willen wij hun laten zien én proeven wat de verschillen zijn tussen kraanwater, drinkwater of water voor thee of koffie. Maar we laten hun ook ervaren waar de verschillen zitten in toepassingen voor de professionele keuken voor bijvoorbeeld combisteamers, vaatwassers en glazenspoelers. Onze doelgroepen kennen het belang van gefilterd water vooral bij het voorkomen van verkalking en uitval van machines, maar bovenal draait het om smaak.’

Ingericht voor professionals

‘Ons H2O-lab is ingericht voor de professionals uit verschillende sectoren. Wij laten hier zien welke invloed verschillend water heeft op producten. Het gaat om veel meer dan alleen water waaruit “kalk” deels is gefilterd. Het gaat erom dat het water voor een optimale smaak van je eindproduct zorgt wanneer je de samenstelling verandert. Het aloude advies aan professionals is: gebruik gefilterd water, want dan gaat je apparatuur veel langer mee. Dat is nog steeds waar natuurlijk. Maar de invloed op de smaak (en het uiterlijk) van je product is ook heel groot, of het nou thee is of koffie of brood. Ieder eindproduct blijkt een ander type water nodig te hebben om dit het best tot uitdrukking te laten komen.’

Het juiste water is dus belangrijk voor zowel de smaak, het uiterlijk en de geur van je eindproducten, als ook voor het onderhoud en de levensduur van je grootkeuken apparatuur.
Het juiste water is dus belangrijk voor zowel de smaak, het uiterlijk en de geur van je eindproducten, als ook voor het onderhoud en de levensduur van je grootkeuken apparatuur.

Maar wie zegt: water is water, vergist zich. Het is zeker niet de bedoeling om voor smakelijke producten te werken met 100 procent puur water. ‘We halen vaak niet álle mineralen uit het water. Wanneer je met zogenoemd osmosewater werkt, zou je zeggen: zo puur, dat moet wel het lekkerste resultaat opleveren. Maar probeer je daarmee koffie te zetten dan smaakt je koffie verschrikkelijk zuur. De smaken uit de koffie raken juist in balans door een optimale samenstelling van mineralen in het water.

De smaken uit de koffie raken juist in balans door een optimale samenstelling van mineralen in het water”

De SCA (Specialty Coffee Association) heeft beschreven dat voor de beste koffie het water een alkaliniteit van ongeveer 3 á 4 graden Duitse hardheid nodig heeft. Waterfilters zullen dus in elke locatie weer anders moeten worden afgesteld, omdat het leidingwater sterk verschilt per regio. Zelfs gedurende de seizoenen kan de hardheid verschillen, zeker ook omdat de waterschappen soms hun water van verschillende bronnen mengen. ‘Daarnaast is het een misverstand dat water uit flessen zuiverder is. Sommige flessen mineraalwater bevatten te veel “kalk”, terwijl andere flessen juist weer een te lage hardheid hebben.

De smaak ervaren

‘We willen de horecaprofessional met zijn team uitnodigen een bezoek te brengen aan het H2O-lab. Op verschillende dagen in het jaar geven we watertrainingen en demonstraties, en laten we de bezoekers ervaren wat de invloed is van water op het eindproduct. In ons nieuwe kantoorgebouw op de High Tech Campus hebben we hiervoor dit lab ingericht, waar wij - de Brita Watersommeliers, zoals we onszelf noemen – meer inzichten kunnen delen over water. Nederland heeft goed kraanwater, maar de verschillen per regio zijn veel groter dan de meeste mensen denken, en dat vraagt overal om een andere behandeling, zeker in de professionele keuken.’

'Ieder eindproduct blijkt een ander type water nodig te hebben om dit het best tot uitdrukking te laten komen.'
'Ieder eindproduct blijkt een ander type water nodig te hebben om dit het best tot uitdrukking te laten komen.'

Minder gist in brood

Brita richt zich in de horeca vooral op het koffiesegment (barista’s) en de grootkeuken: 'In de grootkeuken reguleren wij het water als het met name gaat om vaatwassers en stoomovens. Maar denk ook aan bakkerijen die ook behoefte hebben aan het juiste soort water. ‘Voor de bakkerij geldt bijvoorbeeld dat met het perfect afgestelde water de hoeveelheid gist omlaag kan, omdat het deeg dan veel beter rijst en luchtiger wordt. François Geurds, Patron cuisinier bij FG Restaurant** / FG Food Labs* in Rotterdam, heeft al zijn apparatuur uitgerust met Brita waterfilters, en elke toepassing heeft een eigen type filter, omdat hij voor elk apparaat weer ander water wil hebben.’

Het juiste water is dus belangrijk voor zowel de smaak, het uiterlijk en de geur van je eindproducten, als ook voor het onderhoud en de levensduur van je grootkeuken apparatuur. Een professionele koffiemachine kost tienduizenden euro’s. Met het verkeerde water kan hij na een paar maanden al verwoest zijn. De installateurs van die machines letten daar doorgaans zeer scherp op. Met gedemineraliseerd water voor de vaatwassers en glazenspoelers hoef je na afloop niet meer te poleren om de aanslag van je glazen te poetsen.’

Of het nu gaat om het bedrijfsleven, gastronomie of professionele keuken, voor ons geldt de vraag: voor welke toepassing wil je het perfecte water? Daarin kan Brita een adviserende rol spelen. Daarvoor zetten we de deur van het H2O lab open, om sámen uw perfecte water te maken.

Dit artikel is gesponsord door BRITA.

Marcel de Jong en broer Hans van Hotel de Rustende Jager.

De Rustende Jager: van dorpsherberg tot modern horecabedrijf

Tijden veranderen, weet Marcel de Jong, eigenaar van hotel de Rustende Jager in Nieuw-Vennep, als geen ander. 'Om goed in te kunnen blijven spelen op de wens van de gast en continuïteit te blijven garanderen, moet je anders kunnen denken.' Als doorgewinterd horecabedrijf slaagt de organisatie er goed in om flexibel te blijven en te anticiperen op veranderende trends binnen de hospitalitysector. Daarnaast heeft De Rustende Jager veel aan de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Iedereen met een Dinercadeau op zak, is een potentiële klant voor aangesloten restaurants.'

Dinercadeau: een effectieve manier om klanten te trekken

Dinercadeau is een veelzijdige en toegankelijke cadeaukaart en daarnaast voor horecaondernemers een effectief middel om meer klanten te trekken en hun zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn ruim drieduizend restaurants aangesloten en groeit het acceptantennetwerk nog dagelijks.

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Wanneer je take-away bestelt, wil je dat het eten nét zo lekker is als wanneer je er ter plekke in een restaurant je vork of tanden in zet. Best een uitdaging, weet de gemiddelde horecaondernemer die thuisbezorgt. Zeker wanneer er frietjes in het menu zitten.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’

Hoe Zenchef restaurants laat groeien

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.