'Horeca Vakbeurs waar de horeca te gast is’. Dat is de slogan van het nieuwe event. ‘Onze evenementenhal heeft zelf ook een horecafunctie. Wij weten dus precies hoe wij het onze bezoekers naar de zin kunnen maken’, vertelt Gertjan Lammers namens de organisatie. Het is zeker niet de eerste keer dat de locatie in Hardenberg haar deuren opent voor de horeca.
‘In onze evenementenhal werd tot en met 2016 een horecabeurs georganiseerd’, blikt Lammers terug. ‘We zijn destijds om meerdere redenen gestopt. We zagen een terugloop in het aantal standhouders, vooral in het hoge segment. Daarnaast zaten we intern middenin de overname door Easyfairs. Vanuit de organisatie werd besloten om de focus eerst op andere beurzen te leggen.’
Inmiddels is de tijd rijp voor een nieuw event. ‘Corona heeft de beurzenwereld op z’n kop gezet. Na de lockdowns is er een grote behoefte ontstaan om elkaar op beurzen weer te ontmoeten. We hebben nagedacht over een onderscheidend concept en dat hebben we gevonden. Er zijn natuurlijk meerdere horecabeurzen in het land, maar in heel Oost-Nederland - dus in Overijssel, Gelderland en Drenthe - wordt niets georganiseerd, terwijl hier meer dan 10.000 horecabedrijven zijn gevestigd.’
Veel behoefte
Vooraf heeft de organisatie met veel ondernemers gesproken. ‘We ontdekten dat er grote behoefte is aan een regionale beurs. Juist vanwege de vele uitdagingen waar de ondernemers mee te maken hebben, zoals het aantrekken en vasthouden van personeel en de hoge inkoopprijzen.
Ander dilemma: vaak beginnen horeca-trends in het westen van het land en komen ze daarna langzaam richting het oosten. Hoe ga je daarmee om? Daarom presenteren wij de trends op het moment dat ze actueel zijn in onze regio.’ Maar het is zeker niet alleen maar het feestje van Oost-Nederland, benadrukt hij. ‘Wil je hier zaken doen, dan moet je hier gewoon zijn. Dat geldt zeker ook voor belangstellenden van buiten de regio.’
De datum van de nieuwe vakbeurs, 29, 30 en 31 januari 2024, is heel bewust gekozen. ‘Dat is 3 weken na de Horecava. Tijdens deze beurs doen de horecaondernemers veel inspiratie op. Na afloop kunnen ze alle ideeën even laten bezinken. Daarna is het mogelijk om tijdens Horeca Vakbeurs vervolggesprekken te voeren en de noviteiten aan het team laten zien.’
Chef’s Place
De Horeca Vakbeurs richt zich primair op de horecaondernemer en -manager en de leidinggevenden. Ook het hogere segment wordt bediend. ‘Easyfairs is eveneens organisator van de Horeca Expo in Gent, een megagroot evenement dat al meer dan 35 jaar met veel succes wordt gehouden’, vertelt Lammers. ‘In samenwerking met onze Belgische collega’s hebben we dit concept vertaald voor de horecaondernemers in Nederland.’
Chef’s Place wordt in het hart van de beurs gehouden. Lammers licht toe: ‘Er zijn diverse stands die allemaal aansluiten bij de uitstraling van het hoge segment en er wordt op hoog culinair niveau gekookt.’ Projectmanager Silvia Veldboer vult aan: ‘Mooie namen uit de topgastronomie maken onderdeel uit van ons Chef’s Place-programma. Denk aan Martijn Kuik en Yannick Roodhof (Sukerieje in Zwolle), Emiel Kwekkeboom (Restaurant Joann in Enschede), Niels van Dooijeweert (Het Broederenklooster in Zutphen) en Niek van Leeuwen (L’église in Zwolle).
Ook Lars Aukema, die voorheen werkte bij Brass Boer Thuis en onlangs zijn eigen restaurant Affect in Zwolle heeft geopend, Steven Klein Nijenhuis (Onder De Linden in Aduard) en Yornie van Dijk (De Basiliek in Harderwijk zijn van de partij.
Daarnaast zijn er lokale namen aangesloten: Chiel de Groot (fine dining restaurant Amused in Hardenberg), Nick van Swaal (Rheezerbelten in Hardenberg) en Jelle Jansen van Restaurant De Woage in Gramsbergen, die afgelopen jaar een Michelinster mocht ontvangen.’
Jansen heeft er zin in: ‘Chef’s Place wordt een heel dynamisch plein waarop van alles te zien zal zijn. Het is de bedoeling dat we allemaal onze eigen specialiteit bereiden en onderling onze souschefs en ander personeel uitwisselen.’ Zelf weet de chef-kok van De Woage al wat hij gaat bereiden. ‘Mijn specialiteit is rode biet met appel. Dat gaan we pairen met wijn en alcoholvrije cocktails.’
Onderlinge verbinding
Emiel Kwekkeboom kijkt uit naar Chef’s Place. ‘Met een leuke groep enthousiaste chefs verzorgen we diverse demonstraties en proeverijen. Daarbij gaat het niet om competitie, maar om onderlinge verbinding. We gaan heel veel samenwerken.’ Emiel weet al welke specialiteit hij tijdens het event gaat bereiden. ‘In de maanden januari en februari zijn fruit en groente niet zo rijkelijk beschikbaar. Daarom wordt in deze periode vaak gebruikgemaakt van oude technieken, zoals fermenteren. Wij werken samen met Deze Combinatie Werkt (DCW) in Enschede. Hier werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onder meer aan een eigen groentelijn. Sinds kort worden er ook oesterzwammen gekweekt op koffiedik.’
‘Het lijkt mij leuk om op basis van die oesterzwammen een gerecht samen te stellen. Hiermee combineer ik lokaal, duurzaamheid en de circulaire economie met elkaar. Dat zijn ontwikkelingen die we steeds meer zien. Ook in het oosten van het land spelen we daarop in. Men denkt vaak dat alle innovaties uit het zuiden en westen van Nederland komen, maar hier gebeurt ook heel veel. Dat kunnen wij tijdens de beurs laten zien.’
Lammers: ‘Ook bezoekers kunnen zich aanmelden om met de chefs mee te koken. Het wordt een gezellige culinaire chaos, maar wel op een hoog niveau.’
Samenwerking met scholen
De organisatie is blij dat alle regionale onderwijsinstellingen hun medewerking verlenen. ‘Zij gaan op een ander gedeelte van de beursvloer een wedstrijdprogramma organiseren. Een van de onderdelen is Hells Kitchen. Daarbij moeten de studenten onder tijdsdruk koken en laten zien wat ze kunnen.’
Studenten nemen ook deel aan de barista wedstrijden, waarbij allerlei specials worden bereid. ‘Daarbij worden ook de bezoekers weer betrokken. Zij kunnen hun eigen special maken, die vervolgens op polaroid wordt vastgelegd. Hiervan wordt een achterwandcollage gemaakt en aan het eind van de vakbeurs wordt een winnaar uitgekozen. Zo proberen we voortdurend de interactie op te zoeken.’
Ook is er volop ruimte voor het leggen van verbindingen. ‘Vanwege het personeelstekort is het belangrijker dan ooit dat de studenten geïnspireerd worden, bijvoorbeeld door de chefs die culinaire parels bereiden. Als ze weten dat ze daar naartoe kunnen werken, dan kan hen dat perspectief bieden.’
Inhoudelijk programma
Verder is er een inhoudelijk programma, waar bezoekers kennis en inspiratie kunnen opdoen. ‘We zijn nog druk bezig met de invulling, maar in ieder geval komen de actuele uitdagingen aan bod zoals duurzaamheid en het binden van personeel’, vertelt Veldboer. ‘Echt op ondernemingsniveau. Dat maakt de sessies ook interessant voor het hele team.’
Daarnaast wordt in samenwerking met de scholen een Hospitality Pact-netwerkevent georganiseerd. Lammers: ‘Op landelijk niveau is er een pact gesloten over hoe we onze sector goed op de kaart kunnen zetten. Het netwerkevent is bestemd voor alle partners uit Oost-Nederland, die zich bij het pact hebben aangesloten.’
Streekmarkt
Een ander bijzonder onderdeel van de beurs is de streekmarkt. Lammers licht toe: ‘Hier krijgen regionale leveranciers de kans om hun producten te etaleren. Ook kleine leveranciers met een beperkt budget kunnen meedoen.’
‘Daarbij gaan we onze regio extra op de kaart zetten door de langste tafellunch met streekproducten ter wereld te organiseren. Dat doen we samen met een aantal jonge, enthousiaste ondernemers uit de regio. Zij brengen de korteketengedachte voor het voetlicht.’ De lunch, die plaatsvindt in een apart gedeelte in de Evenementenhal Hardenberg, krijgt een maatschappelijk karakter.
Veel animo
De komende maanden wordt achter de schermen hard gewerkt om de laatste puntjes op de i te zetten. ‘We hebben er zin in’, zegt Lammers enthousiast. ‘We merken echt dat er veel animo is. Ons streven is om deze eerste editie minimaal tussen de 100 en 125 exposanten te trekken. Daarvoor liggen zitten we goed op schema. In vier volle beurshallen kunnen bezoekers straks genieten van een heel afwisselend aanbod van grote tot kleine en van landelijke tot regionale spelers. Met daar omheen een prachtig programma-aanbod.’
Veldboer: ‘Onze evenementenhal onderscheidt zich door de uitstekende service. Standhouders en bezoekers worden volledig ontzorgd. We hebben een groot parkeerterrein waar gratis geparkeerd kan worden. Ook de garderobe is gratis en iedereen kan op onze terrassen een hapje en een drankje bestellen. De horeca moet zich ‘te gast’ voelen.