De helft van de medewerkers in de horeca ervaart werkgerelateerde stress. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van een AI-softwareoplossing voor personeelsplanning. De stressfactor die medewerkers het vaakst noemen, is dat ze bang zijn dat hun salaris niet hoog genoeg is om de rekening te betalen (56 procent).
Op de tweede plaats wordt als oorzaak genoemd dat er een gebrek is aan flexibiliteit is in werkuren (41 procent). Daarna geven de werknemers aan dat er vaak sprake is van onderbezetting (36 procent). De werknemers konden in het onderzoek meerdere redenen geven als oorzaak van hun werk-gerelateerde stress.
‘Dit onderzoek benadrukt het belang van het aanpakken van de stressfactoren die van invloed zijn op horecamedewerkers’, zegt Toma Pagojute, CHRO bij Quinyx. ‘Niet alleen om hun welzijn te bevorderen, maar ook om de efficiëntie en tevredenheid op de werkplek te verbeteren.’
Baan opzeggen vanwege stress
Werk-gerelateerde stress wordt ook als reden genoemd voor eventueel verloop onder medewerkers in de horeca. Zo geeft een op de drie horecamedewerkers aan dat zij hebben overwogen om hun baan op te zeggen of te wisselen van baan door werk-gerelateerde stress.
Minder stress zorgt voor meer inzet
Een op de twee medewerkers in de horeca geeft aan dat hun inzet op het werk onder andere vergroot zou worden als ze minder werkgerelateerde stress zouden ervaren. Voor ondernemers is het dus lonend om te zorgen dat werknemers minder stress ervaren: minder stress kan leiden tot meer inzet en daarmee meer omzet.
Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 400 horecamedewerkers. Dit onderzoek is een onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx, waarbij in Nederland 2000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) werden ondervraagd.
Quinyx is bedrijf in AI-driven Workforce Management Software, dat zich richt op organisaties die afhankelijk zijn van frontline werkers. Het helpt bedrijven optimaliseren, hun personeelsbestand beheren en met hun medewerkers te communiceren.