Ondernemers achter DeDakkas in Haarlem lossen crowdfundingslening van 2,5 ton af

Ondernemers achter DeDakkas in Haarlem lossen crowdfundingslening van 2,5 ton af
DeDAKKAS in Haarlem

Voor het realiseren van DeDakkas - een rooftopbar en restaurant op het dak van parkeergarage de Kamp in het centrum van Haarlem - was in 2017 onder meer een crowdfundingslening van 2,5 ton nodig. Oprichters Dennis de Waart en Jeroen Spek hebben dat geleende bedrag nu volledig terugbetaald, zo meldt het duo.

In totaal investeerden 289 mensen via het platform CrowdAboutNow in de plannen van De Waart en Spek. 'Nu, zes jaar later is DeDakkas uitgegroeid tot een succesvolle horecazaak op een unieke locatie in het centrum van Haarlem. Inmiddels zijn alle investeerders binnen de afgesproken termijn en volgens de gemaakte afspraken terugbetaald', zo melden de ondernemers. Hoewel de financiering mede werd rond gemaakt door een bancaire lening, denken de ondernemers inmiddels aan een nieuwe crowdfundingsactie om een uitbreiding te realiseren.

Crowdfundingsactie DeDakkas

Het project kwam bepaald niet gemakkelijk van de grond. Eind 2016 gaf de gemeente Haarlem groen licht en startte de zoektocht naar geschikte financiering. 'Na veel overleg met banken was het geloof gecreëerd en bleek financiering mogelijk, maar het risico van alleen een bancaire lening was voor ons als ondernemers te groot', aldus Spek. 'Onze investeerders hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van DeDakkas. Niet alleen financieel, maar ook door zich als ambassadeurs aan ons te verbinden. DeDakkas heeft door de crowdfundcampagne en het ambassadeursnetwerk snel bekendheid gekregen. Ons plan gonsde door de stad.'

Toekomstplannen

Door het afbetalen van de lening en het goed doorstaan van de coronacrisis, is er ruimte ontstaan voor nieuwe plannen. Zo is er het het idee ontstaan om een park van achthonderd vierkante meter aan te leggen op het parkeerdek naast DeDakkas. 'Een duinlandschap met een eigen ecosysteem. In dat park willen we aandacht vragen voor moderne stedelijke uitdagingen als hittestress, het bufferen van water tijdens hevige buien en biodiversiteit in een stedelijke omgeving', aldus de Waart.

Spek vervolgt: ‘Onze visie is om fijne plekken te realiseren met impact. Waar we laten zien dat consumeren ook anders kan: duurzame horeca op een toffe plek, dat is ons doel met DeDakkas. We kijken nu concreet naar potentiële locaties. Grote kans dat we snel opnieuw met CrowdAboutNow in gesprek gaan.'