De succesvolle horecavakbeurs BBB Maastricht maakt al jaren een groei door. Ook dit jaar is het de organisatie gelukt om nog meer standhouders te trekken. De vakbeurs richt zich op horecaondernemers in Zuid-Nederland en Vlaanderen. Deze combinatie is heel bewust gemaakt. ‘We zijn hier vorig jaar mee gestart, omdat er vanuit de markt in België behoefte was aan een grotere horecabeurs in de directe omgeving’, legt Silvie Slachter, beursmanager van BBB Maastricht, uit. ‘Daar hebben wij op ingespeeld en dat is heel goed bevallen.’
BBB Maastricht is bestemd voor de complete horeca; van sportkantines tot aan sterrenhotels. ‘Iedereen is welkom. Een groot gedeelte van de beursvloer richt zich op drinks. Daarnaast is er een uitgebreid food- en non-food gedeelte, waar de leveranciers hun noviteiten tonen en waar de kookwedstrijden worden gehouden.’
Nightlife area
Nieuw dit jaar is een speciale Nightlife area. ‘Van origine onderscheidt BBB Maastricht zich van andere vakbeurzen op het gebied van dranken. Ook dit jaar is er weer een enorm aanbod bieren, spirits en gins. Daar zijn we ontzettend trots op’, vertelt Silvie. Uit marktonderzoek in Nederland en België blijkt dat eigenaren van discotheken, festivals en avondcafés vinden dat ze vergeten worden in het aanbod op beurzen. Daar hebben we naar geluisterd.’
Inspiratieplein
Bij binnenkomst komen alle bezoekers op een inspiratieplein terecht. Dat heeft dit jaar het thema ‘Van het strand naar stad’ gekregen. Slachter licht toe: ‘Vooral rond Maastricht zie je langs de Maas steeds vaker pop-up strandjes verschijnen. Wij spelen graag in op deze ontwikkeling. Zodoende vinden belangstellenden op ons Inspiratieplein alles wat hierop aansluit. Van parasols en meubilair tot cocktails.’
Een succesvol onderdeel van de beurs is al jarenlang Folie Culinaire: een speciaal gedeelte op de beursvloer dat helemaal gericht is op het midden- en hoogsegment. Voor het eerst is deze area vrijwel volledig uitverkocht. ‘Het aanbod is groter dan ooit. Dat komt mede door nieuwe samenwerkingen, zoals met de Euro-Toques die echt heel groot uitpakken.’ Deze area is volgens haar ook heel interessant voor chefs uit het middensegment die zich verder willen verbeteren. ‘Ze kunnen hier inspiratie opdoen en demonstraties bijwonen van Europese topchefs.’ Op woensdag 11 oktober vindt in samenwerking met Euro-Toques de Palux Innovation Battle plaats, waarbij jonge koks uit het hogere segment strijden voor het mooiste innovatieve gerecht.
Limburgs Culinair Gala
Op maandagavond 9 oktober vindt vanaf 18.30 uur het Limburgs Culinair Gala plaats met plek voor 300 couverts. ‘Wij hebben hiervoor vijf chefs met in totaal zeven sterren uitgenodigd om een heel bijzonder diner te verzorgen. Het voorgerecht is van Hans van Wolde van Brut172. Guido Braeken, chefkok bij Château Wittem, bereidt het tussengerecht. Het hoofdgerecht wordt verzorgd door de Belgische chef Ralf Berendsen van La Butte Aux Bois en het nagerecht is afkomstig van Roger van Dammen van Het Gebaar uit Antwerpen, de beste patissier van België.’
Wedstrijdprogramma
Op de beursvloer vindt drie dagen lang een afwisselend wedstrijdprogramma plaats. Op maandag 9 oktober wordt de Euro-Toques Nederland Bronckhorster Food & Beer Battle gehouden. Slachter licht toe: ‘Hier gaan chefs en maîtres in duo’s de strijd met elkaar aan om de beste bier-spijs combinaties te presenteren aan een gerenommeerde jury. De wedstrijd laat zien dat bier met heel veel gerechten gecombineerd kan worden en uitstekend past bij het hogere segment.’ Diezelfde dag wordt ook de Jong Limburgs Horeca Talent wedstrijd gehouden voor koks en bedieningsprofessionals tot 23 jaar.
Op dinsdag barst de strijd om de LA Streetfood Best Burger Benelux uit. Horecabedrijven uit Nederland, België en Luxemburg strijden voor de beste luxe burger in de categorieën plant based en meat based. Een dag later vindt voor de derde keer de Green Chef Battle plaats, een wedstrijd van Culinaire Saisonnier Frank Fol voor koksscholen uit Nederland, België en Luxemburg. ‘Het leuke is dat er ook echt scholen uit alle drie de landen deelnemen. Naast een kookwedstrijd is er ook een bedieningswedstrijd waarbij leerlingen worden uitgedaagd aan tafel een alcoholvrije cocktail (mocktail) te bereiden op basis van gefermenteerde groente-of fruitsappen en daarbij hun kijk op duurzaamheid te geven’, vertelt Silvie.
Bezoek meer dan waard
De beurs is volgens haar zeker het bezoeken waard. ‘Het is een plek waar je geïnspireerd en geënthousiasmeerd wordt. Waar je naartoe kan gaan om mensen te leren kennen, je netwerk te vergroten en te leren hoe jij je onderneming toekomst proof maakt. Als organisatie zorgen we ervoor dat alles er op en top uit ziet.’ Het volledige programma wordt begin september bekend gemaakt.
Dit artikel is gesponsord door BBB Maastricht.