Amsterdams hotel doneert per overnachting 100 liter water aan goed doel

Amsterdams hotel doneert per overnachting 100 liter water aan goed doel

Vandaag, 22 maart, is het Wereld Water Dag. Voor een groot en bekend hotel in Amsterdam aanleiding om te starten met een project waarbij het hotel voor elke overnachting 100 liter water doneert aan een gezin in een ontwikkelingsland via het sociale concept Enjoy Water to Give Water.

Enjoy Water to Give Water is ontstaan uit een samenwerking tussen DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station en Made Blue Foundation. Doel is om per geboekte overnachting 100 liter water te doneren aan een een gezin in een ontwikkelingsland.

Het project past precies in de strategie Travel With Purpose. Dat is één van de maatschappelijke pijlers van DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station. ‘We streven altijd naar een positieve impact op zowel het milieu als de samenleving in onze activiteiten', vertelt General Manager Floris Licht. 

‘Het project snijdt aan twee kanten. Door water te doneren, bieden wij een eerste levensbehoefte aan bij gezinnen in ontwikkelingslanden die het hard nodig hebben. Tegelijkertijd worden onze hotelgasten bewuster van de waarde van water. En ze helpen het hotel een besparing te realiseren. Op deze manier kunnen we onze duurzaamheidsambities met betrekking tot waterbesparing een mooie boost geven.’ 

Vanaf 22 maart, Wereld Water Dag, kunnen hotelgasten via een qr-code zelf kiezen aan welk project ‘hun’ donatie gedaan kan worden. 

Bijdragen aan een betere wereld 

Machiel van Dooren, mede-oprichter Made Blue Foundation: ‘Met Enjoy Water to Give Water gebruiken wij onze kracht als goed doel om gasten te bewegen bewuster om te gaan met (warm)water. Dat doen we door te beginnen met het uitdelen van een cadeautje. Gasten mogen per overnachting en op kosten van het hotel 100 liter water doneren aan een gezin elders op aarde.

Deze hoeveelheid water is voldoende voor een dag lang gebruik. Dus om te drinken, om mee te koken en om te wassen. Uiteindelijk levert dit cadeau niet alleen waardevolle hulp op voor mensen in ontwikkelingslanden, maar ook een significant lager waterverbruik van gasten. Gasten vinden het fijn om op deze manier bij te dragen aan een betere wereld en wij natuurlijk ook.’ 

Meer goede doelen 

Dat DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station start met dit project is niet zo vreemd. Vorig jaar trad Floris Licht aan als general manager. Hij heeft bij zijn vorige hotel, Novotel Amsterdam Schiphol Airport, ook al de nodige projecten gelanceerd die bijdragen aan een betere wereld. Zo draaide daar al eens een project met Made Blue Foundation. Daarbij werd voor elke liter water die werd verkocht, 1000 liter schoon drinkwater gedoneerd aan gezinnen in landen waar zulk water geen vanzelfsprekendheid is. 

Ook is Licht oprichter van Hotels for Trees. Daarbij kunnen gasten kiezen de dagelijkse schoonmaak over te slaan en daarmee bomen te doneren voor herbebossingsprojecten. In totaal zijn inmiddels zo'n 140 hotels aangesloten bij Hotels for Trees. Ook zijn sinds de start in 2021 al bijna 120.000 bomen geplant. 

Floris Licht werd voor zijn inspanningen vorig jaar uitgeroepen tot Hotello of the Year 2022.

Thomas van Gorp, watersommelier en marketingmanager bij BRITA: 'Onze doelgroepen kennen het belang van gefilterd water vooral bij het voorkomen van verkalking en uitval van machines, maar bovenal draait het om smaak.'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Ontdek de invloed van verschillende soorten water in het Brita H2O-lab

Barista's weten al lang dat niet elk water geschikt is voor een goede kop koffie. Maar ook voor apparatuur in de professionele keuken en voor goed brood bakken is een heel eigen soort water nodig. Bij Brita weten ze er alles van. Daarom nodigen zij horecaprofessionals uit voor een bezoek aan hun H2O-lab in Eindhoven.

Made Blue Foundation lanceert gebotteld water voor horeca en doneert voor elke fles 100 liter

Made Blue Foundation lanceert gebotteld water voor horeca en doneert voor elke fles 100 liter

Made Blue Foundation gaat samenwerken met horecadistributeur Jetdrinks om gebotteld water in glazen flessen te leveren aan horeca. Voor elke gekochte fles doneert Made Blue 100 liter water aan waterprojecten in ontwikkelingslanden, waarbij de gast zelf kan kiezen aan welk project de donatie wordt toegewezen.

Petro Kools van Da Vinci* beoordeelt de effecten op smaak van verschillende waters. Foto: Marcel van Hoorn

De weg van het mineraalwater: Water is gewoon water. Toch?

Water staat in elk horecabedrijf op de kaart, of het nu mineraalwater, bronwater of kraanwater is. En tussen die drie varianten zit een wereld van verschil. Misset Horeca zocht uit wat die verschillen zijn en welke belangrijke rol dat speelt op de restauranttafel. Want dat water heeft wezenlijk invloed op de smaak van de wijn of het gerecht waar dat water naast staat.

Wat is de invloed van water op de smaak van koffie?

Wat is de invloed van water op de smaak van koffie?

Koffie bestaat uit 91 (espresso) tot 98 (filterkoffie) procent uit water. Maar wat is de invloed van water op de smaak van koffie?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.