In de gids voor 2020 introduceerde Gault&Millau een nieuwe award, die na afwezigheid nu een tweede keer wordt uitgereikt: POP of the Year. De eerste en tot nu toe enige winnaar van die award was in 2020 Simonis in Scheveningen, nu is met Klaproos in Amsterdam een opvolger gevonden.
De award POP of the Year hoort bij een nieuwe categorie restaurants binnen Gault&Millau, zaken die buiten de 850 in de gids vallen. Daarbij staat POP voor ‘popular', het is een selectie van zo'n 250 toegankelijke en trendy adressen waar het concept en de beleving centraal staan en vaak een specifieke keuken wordt gehanteerd. Denk aan een burgerbar, sushirestaurant of pizzeria.
En tot die laatste behoort Klaproos, al is dat uit de naam niet af te leiden. De jonge ondernemer Max Schäder (30) startte Klaproos in 2018 als pop-up pizzarestaurant in een oud pakhuis in Amsterdam-Noord. ‘Pop-up’ doet een zekere tijdelijkheid vermoeden, soms bestaat een pop-up restaurant maar enkele dagen of weken, al is enkele maanden tot een jaar gangbaarder. Toch zit Klaproos er na bijna 5 jaar nog steeds. Wel komt er op deze locatie over een half jaar een eind aan, zegt Schäder op het podium. De Klaproos blijft bestaan op een andere locatie.
'Deze grungy zaak houdt het evenwicht tussen een oude boksclub en een dansclub uit de jaren 80', aldus de jury. 'De muziek maakt het af en het geheel creëert bijna een subcultuur die een eigen stijl heeft.' Gegarandeerd een heerlijk avondje uit in Amsterdam-Noord met wisselende gerechten, to share or not to share.'