Een dertigtal wijnexperts proefden samen met wijnjournalist Esmee Langereis een reeks toonaangevende alcoholvrije en -arme wijnen en spirits. Dat we niet meer om de No/Low categorie heen kunnen bleek overduidelijk uit de meest recente survey onder een kleine 150 respondenten uit de wijnindustrie (importeurs, retailers, horeca).
Trends in alcoholvrij
Het merendeel merkt een toenemende vraag en zo’n driekwart van de retailers en importeurs biedt alcoholvrije opties aan, die vooralsnog meer in trek zijn bij vrouwen tussen de 20-40 jaar uit de Randstad. Vooral mousserende alcoholvrije wijnen zijn populair en ook de ready to drink opties en alcoholvrije aperitieven zijn trending, aldus Esmee. Tijdens het evenement werden o.a. wijnen en spirits geproefd van Kolonne Null, SinZero en Abstinence.
Verschillen in kwaliteit
Dat de smaak van alcoholvrije (en arme) wijn nog wel eens wordt betwist, komt vooral omdat mensen het vergelijken met hun favoriete wijn met alcohol, zo begon Esmee Langereis. Zij proefde voor Dry January in het NRC meer dan 50 alcoholvrije wijnen en spirits.
Langereis: 'Er zijn binnen alcoholvrij grote verschillen in kwaliteit, en vergeet ook niet je eigen smaakvoorkeuren. No/Low biedt een heel scala aan nieuwe smaken. Zodra je ziet hoe spannend dat is, gaat er een wereld voor je open.'
Onderzoek: cijfers en trends
Eind 2022 werd door zowel Delta Wines als Pitch PR een survey gehouden onder 152 professionals waaronder retailers, importeurs en sommeliers/horecapersoneel omtrent de plaats van alcoholvrije dranken in hun assortiment.
Dat alcoholvrij niet meer weg te denken is uit de huidige maatschappij werd hier weer bevestigd. Zo’n 65% van alle respondenten heeft alcoholvrije opties in zijn assortiment. Meer dan de helft van de respondenten (54%) merkt een duidelijke toename in de vraag naar alcoholvrije opties.
Volgens Wim Boekema, oprichter van de alcoholvrije slijterij Nix & Nix, is dit nog maar het begin. 'Alcoholvrij begint zijn plek in de maatschappij duidelijk in te nemen. In onze slijterijen en via onze website zien we dat steeds meer mensen op zoek zijn naar lekkere alcoholvrije dranken.'
Toename alcoholvrije wijnen
Een toename in kwaliteit van alcoholvrije wijnen is wel degelijk te merken onder professionals. De survey van Pitch PR, voornamelijk gefocust op alcoholvrije wijn, wees uit dat een belangrijk deel van de correspondenten een toename ziet in de kwaliteit van alcoholvrije wijnen (45%).
Dennis Suikerbuik, commercieel directeur van Delta Wines: 'We zien een flinke groei in de alcoholvrij markt en de vraag ernaar neemt steeds meer toe. Waar het in de beginfase een bijproduct was van wijnmakers, zijn er nu steeds meer producenten die zich volledig richten op alcoholvrij en dit zien we duidelijk terug in de kwaliteit. De stijgende kwaliteit kan in de toekomst meer retailers en importeurs beïnvloeden om alcoholvrije wijnen te verkopen.
Doelgroep alcoholvrije wijn
Wat betreft de doelgroep die alcoholvrije wijn kopen, overwegend vrouwen, waren bijna alle respondenten het eens. De leeftijdscategorie voor alcoholvrije wijnen ligt volgens de professionals voornamelijk tussen de 20-40 jaar.
Belangrijkste markt
Ook werd de Randstad als meest belangrijke markt genoemd, evenals grote steden.
Alcoholvrije mousserende wijn
Daarnaast kwam er uit beide survey-onderzoeken naar voren dat naast alcoholvrij bier, alcoholvrije mousserende witte wijn steeds meer gewaardeerd wordt onder klanten. Er valt veel te winnen als hierop wordt ingespeeld. Andere trends die Esmee noemde tijdens de sessie zijn alcoholvrij als aperitief, ready to drink, alcoholvrije dranken met bepaalde gezondheidsvoordelen en de opkomst van alcoholvrije fysieke winkels en bars.
Complexiteit en rijkheid in wijn
Volgens de respondenten is het belangrijkste punt dat er zo veel mogelijk aandacht uitgaat naar de smaak. Complexiteit en rijkheid in wijn ontstaan onder andere door het fermentatieproces maar door de alcohol vervolgens te onttrekken verdwijnt hier een deel van. Het vinden van complexiteit in alcoholvrije wijn blijft hierdoor een uitdaging volgens professionals. Wellicht kan het zoeken van een ander type complexiteit en een nieuwe manier van beoordelen nieuwe kansen bieden.
Er is van alles gaande in de steeds belangrijker wordende categorie maar nog geen duidelijke nummer een. Dit biedt vele kansen binnen de drankenbranche volgens Mickel ter Hoeven, de oprichter van Alcoholvrijshop.nl: 'Alcoholvrij is net als verduurzaming van de samenleving. Er zijn veel initiatieven en ontwikkelingen maar een echte koploper is er nog niet.'