EquipHotel 2022 is de eerste editie in vier jaar van de tweejaarlijkse hotelbeurs in Parijs, nadat de editie van 2020 werd geschrapt als gevolg van corona. De beursplattegrond is iets anders ingedeeld. Daarbij krijgt vooral Paviljoen 7.2 flink meer ruimte. Dat paviljoen biedt plek aan innovaties en inspiratie op het gebied van interieurdesign. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de hotelkamer van de toekomst.
Op dat paviljoen presenteren niet alleen stoffen- en meubelmakers zich. Ook laten enkele grote Franse designstudio's volledig ingerichte hotelkamers zien. Daarbij is het uitgangspunt dat ze hun visie op de hotelkamer van de toekomst presenteren.
Hotelkamer van de toekomst
Ateliers Philippe Coudray gooit het daarbij op ruimtetoerisme. Met ruimtevluchten voor miljardairs komt een revolutionair nieuw soort toerisme op gang. De ruimte is een bestemming die fascineert. En Ateliers Philippe Coudray geeft een voorstelling van hoe een hotelkamer in de ruimte eruit zou kunnen zien.
Speciaal voor EquipHotel 2022 creëert de studio een capsule, die op een denkbeeldige planeet is gesitueerd. Door de ramen hebben gasten zicht op planeet EquipHotel. Binnen is de capsule voorzien van futuristische stoffen, technische materialen en van vloer tot plafond gekleed in luxueuze en a-typische textielmaterialen.
Functies van ruimtes vervagen
Oscar Lucien Ono richt zich met zijn studio Maison Numéro 20 wel op planeet aarde, maar voorziet dat in de hotelkamer van de toekomst de functies van ruimtes meer en meer in elkaar gaan overlopen.
Voor EquipHotel creëert hij een kamer die is opgebouwd uit alkoven, waardoor ruimtes als woonkamer, slaapkamer en badkamer nagenoeg naadloos in elkaar overgaan. Ook ziet hij in dit ontwerp elke ruimte als ‘woonkamer', of dat nu een tuinkamer, werkkamer of badkamer is.
‘We hebben de wens om de functie van ruimtes te vergeten', zegt Ono hier zelf over. ‘Op de beursvloer spelen we met de decoratieve codes van een 'nieuw antiek' huis, als een dagdroom uit vervlogen tijden. We putten uit het verleden om het heden te bouwen. In onze interpretatie is de hotelkamer van de toekomst een hedonistisch, hedendaags universum dat speelt met rondingen, ornamenten en spiegeleffecten.’
Daarnaast maakt hij gebruik van grafisch textiel, planten, vlechtwerk en fresco's van kunstenaars. Ook geeft Ono een prominente plaats aan natuurlijke materialen zoals riet, gips en keramiek; aan aardse kleuren; en aan sculpturale meubelen.
Functie als centraal punt
Designer Laurent Maugoust staat met zijn idee bijna diametraal tegenover Oscar Lucien Ono. In de conceptkamer op de beursvloer gaat Maugoust juist in elke ruimte nadrukkelijk uit van de functie van die ruimte. ‘Elke ruimte in een hotelkamer wordt geïdentificeerd door een archetypisch object - het bed, het bad, het bureau, de lounges, de tafel, de kaptafel.’
Die functies benadrukt hij nog extra door dat centrale object op een podium te plaatsen of door de aandacht op een andere manier op dat object te vestigen. Daarbij is eco-design een absolute voorwaarde.
Bij de invulling van elke afzonderlijke ruimte laat Maugoust zich zoveel mogelijk leiden door ecologisch verantwoorde elementen. Om de hotelkamer van de toekomst naar zijn visie in te laten richten, werkt hij dan ook uitsluitend samen met partners die zich inzetten voor ecologisch verantwoord ontwerpen: van (meubel)fabrikanten tot lichtontwerpers en inkopers.
Bijna 400 meubelmakers
Naast drie keer de hotelkamer van de toekomst, biedt het paviljoen ook plek aan het Interior Design Centre, waar bezoekers in gesprek kunnen met interieurontwerpers en waar via de federatie Ameublement Français bijna 400 Franse meubelmakers en -fabrikanten vertegenwoordigd zijn.
Over EquipHotel 2022
EquipHotel 2022 vindt plaats van 6 tot en met 10 november in Parijs, Porte de Versailles. De beurs omvat een uitgebreid programma met zo’n 200 lezingen, masterclasses en workshops. Verder biedt de beurs pop-up hotels en restaurants, showrooms, studio’s en wedstrijden.
Op ruim 100.000 vierkante meter beursvloer staan 1200 exposanten die de nieuwste trends, producten en innovaties tonen in vijf vakgebieden: foodservice, design, welzijn, technologie en dienstverlening.
De laatste editie in 2018 trok zo’n 113.000 beslissers uit de industrie, afkomstig uit 40 verschillende landen. Onder hen koks, restauranthouders, hoteliers, architecten, decorateurs, investeerders, café-eigenaars, brouwers, community managers, ontwerpbureaus, installateurs.