Nadat de editie 2020, om bekende redenen, niet door kon gaan, ontvangt hotelbeurs EquipHotel 2022 begin november voor het eerst in vier jaar weer vijf dagen lang hotel- en restaurantprofessionals in Parijs.
EquipHotel richt zich deze editie op betrokken gastvrijheid. De basis voor een goed verblijf komt voort uit de algemene wensen van gasten: een comfortabel verblijf, verbonden blijven met de wereld om hen heen terwijl ze van een andere omgeving genieten, en kunnen genieten van aantrekkelijke en tegelijk interessante acties.
Duurzame dynamiek
Daarnaast is er een nog altijd toenemende vraag naar een milieuvriendelijkere en meer duurzame dynamiek binnen de hospitality. Authenticiteit, landstreken, 'slow tech’ en ‘slow living’, energiebesparing of andere ‘zachte’ mobiliteit behoren tot de nieuwe onderscheidende mogelijkheden voor een horecagelegenheid, want gasten vragen hierom en verwachten het ook van ondernemers.
Naast gastbeleving krijgt ook de ervaring van werknemers steeds meer prioriteit. Sfeer, teamgeest, betrokkenheid en loyaliteit vormen de kern van de organisatie van een hotel of restaurant. ‘De maatschappij is aan het veranderen, klantgedrag en het vak veranderen ook', zegt Béatrice Gravier, directeur van de beurs en van de Hospitality & Food divisie bij beursorganisator RX France. ‘We moeten ons aanpassen. Daarom zal de EquipHotel 2022 in november het aantal debatten en standpunten van deskundigen uitbreiden om de horeacaprofessionals te helpen op deze veranderingen te anticiperen, ze te beheersen en ze te overwinnen.’
Woonplekken
Commitment brengt ook een nieuwe manier van denken over de inrichting met zich mee, en al lang voordat de eerste steen gelegd is of de renovatie begint. ‘In 2022 zullen hotels en restaurants nog meer dan voorheen woonplekken worden', voorspelt Gravier. Ze gebruikt het woord ‘woonplekken’ met opzet in meervoud, gasten verwachten dat horeca niet alleen ruimtes biedt om te slapen, te lunchen of te dineren, maar ook om te werken, te vergaderen, te creëren, te ontspannen, zich te amuseren, nieuwe energie op te doen, en zich onder te dompelen in de plaatselijke cultuur of natuur.
Opnieuw moeten hoteliers en restaurateurs flexibiliteit en deskundigheid tonen, en zich zelfs opnieuw uitvinden om zich beter aan te passen aan de wensen van de gast. En omdat het profiel van die gast even gevarieerd is als hun behoeften, veranderen die wensen soms per dag. Er komen meer en meer gasten die in dezelfde week een afhaalhamburger kunnen eten, een budgetkamer boeken voor een zakenreis, zichzelf trakteren op een gastronomische maaltijd en het weekend doorbrengen in een luxe hotel met uitzicht op zee.
Vijf thema's op EquipHotel 2022
EquipHotel zal het begrip 'wonen' daarom voor deze nieuwe editie verkennen aan de hand van vijf thema's: duurzaamheid, aantrekkelijkheid, digitaal, inrichting en welzijn. Deze onderwerpen zijn essentieel om een horecabedrijf te positioneren, het te onderscheiden van de competitie en indruk te maken op gasten.
1 Duurzaamheid en langetermijnplanning
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzame ontwikkeling vereisen een andere benadering van gastvrijheid. Het is een andere manier om over een project na te denken, een locatie beheren, een team te organiseren en een vestiging dynamischer te maken. Met lokaal, korte lijnen en ‘upcycling’. Uiteindelijk wint iedereen hierbij: hoteliers, restauranthouders, hun personeel, hun klanten, hun leveranciers én de planeet.
2 Bedrijf aantrekkelijker maken
Het vinden en behouden van medewerkers wordt een stuk gemakkelijker als binnen dat bedrijf goed wordt gekeken naar hoe het een aantrekkelijke werkgever kan zijn. Dat begint bij de rekrutering en klinkt door in loyaliteit – van beide partijen. Basis- en continue bijscholing, flexibele werktijden, stimulerende beloning, winstdeling, erkenning en andere manieren om know-how te waarderen zijn allemaal hefbomen en argumenten om jonge starters aan te trekken of ervaren talent te behouden.
3 Digitaal denken met een menselijk gezicht
Digitalisering biedt toepassingen en oplossingen om het dagelijkse leven van hoteliers en restaurateurs te vereenvoudigen, maar ook om de prestaties en de positionering van de etablissementen te versterken. Aan de kant van de gasten wordt technologie de sleutel tot hybride en coworking voorzieningen. Maar digitaal betekent niet het verdwijnen van de menselijke relatie, integendeel: de twee gaan hand in hand.
4 Mooimaken met het goede
In 2022 betekent luxe: ruimte, comfort, tijd, stilte, natuur. Een wereld waarin kunst en vakmanschap hun plek hebben, waar een gebaar en know-how kunnen schitteren, en met respect voor het milieu. Binnen de hospitality is groeiend aandacht voor lay-out, inrichting en decoratie in het ‘care’-tijdperk.
5 Aandacht voor welzijn
Welzijn komt meer en meer centraal te staan in de manier waarop gastvrijheid wordt aangeboden. Gasten zoeken een adempauze uit de drukte van de grote steden en verlangen naar natuur en frisse lucht. Vandaar de nieuwe trend naar kuuroorden, thalassotherapie, thermale baden, yoga retraites, cocooning. Afstand nemen zonder je af te sluiten van anderen. Een gevoel van even ontsnappen om dichter tot zichzelf te komen, in een omgeving die vertrouwen en comfort uitstraalt.
Over EquipHotel 2022
EquipHotel 2022 vindt plaarts van 6 tot en met 10 november in Parijs, Porte de Versailles. De beurs omvat een uitgebreid programma met zo'n 200 lezingen, masterclasses en workshops. Verder biedt de beurs pop-up hotels en restaurants, showrooms, studio's en wedstrijden.
Op ruim 100.000 vierkante meter beursvloer staan 1200 exposanten die de nieuwste trends, producten en innovaties tonen in vijf vakgebieden: foodservice, design, welzijn, technologie en dienstverlening.
De laatste editie in 2018 trok zo'n 113.000 beslisser uit de industrie, afkomstig uit 40 verschillende landen. Onder hen koks, restauranthouders, hoteliers, architecten, decorateurs, investeerders, café-eigenaars, brouwers, community managers, ontwerpbureaus, installateurs.