‘We zijn super trots op deze groei’, laat marketing manager Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer weten. ‘Het is lang geleden dat we zoveel nieuwe vestigingen hebben geopend in één jaar.’
Family en Foodmaster
Onder de vlag van Family openden in 2022 onder andere al Appelscha, Mijdrecht, Wilhelminaoord en Groot Ammers, en er zijn recent Foodmasters geopend in Zeist, Lexmond en Hoef en Haag. ‘Family Mijdrecht van Marvin Meeuwig is de vijftigste locatie onder de vlag van deze formule.’
Meeuwig is al eigenaar van Family Uithoorn en kocht met zijn vriendin Chantal Stienstra lunchroom TOF, om er vervolgens ook een Family van te maken. In een eerder interview met Misset Horeca vertelde de ondernemer toe te zijn aan iets nieuws. ‘Ik kan hier mijn tanden inzetten, dat geeft energie. Jezelf uitdagen geeft ontwikkelingsmogelijkheden, het hoort ook bij ondernemen.’
Afgelopen week opende (ook) de vijftigste Foodmaster, die andere fastserviceformule van FHC Formulebeheer. In Hoef en Haag, en onder leiding van Qui Woo, die de exploitatie in handen heeft gelegd van zijn dochters. ‘Hij heeft een Foodmaster in Nieuwegein.’
Tweehonderd locaties
Het is één van de manieren om te groeien: een tweede (of meer) vestiging voor dezelfde ondernemer(s). Van der Meer laat weten dat de formule de ambitie heeft om te groeien naar tweehonderd locaties. ‘Dat is altijd al het doel, alleen hebben we daar vanwege corona even geen jaartal achter geplakt.’
Met dat aantal wordt FHC Formulebeheer interessanter voor nieuwe en bestaande ondernemers. ‘Om impact te maken en interessant te zijn, heb je schaal nodig’, aldus Van der Meer, ‘en kunnen we iets toevoegen.’
Recessiebestendig
Hoe de groei verklaart? ‘Enerzijds hebben we zelf veel geïnvesteerd in coronatijd door in gesprek te gaan met ondernemers en de waarde van onze formules zich heeft aangetoond. Daarnaast weten we vanwege recessies in het verleden dat we recessiebestendig zijn. Als mensen minder te besteden hebben, kiezen ze sneller en vaker voor één van onze formules. En tijdens corona hebben we ons bewezen met afhalen en bezorgen.’
Dat de ontwikkelingen van Foodmaster en Family gelijk op gaan, is volgens Van der Meer niet opvallend. ‘Dat is altijd het geval geweest. Wel is het zo dat het relatief eenvoudiger is om een Foodmaster te starten. Die winkels zijn vaak kleiner of komen voort uit overnames. Voor een Family-vestiging is over het algemeen een grotere verbouwing nodig, en daardoor dus ook meer investering.’