‘Dit is zeker een felicitatie waard’, aldus Henne Lammerts. ‘Ik doe het samen met Berdien, met wie ik ook Eexterhalte in Eext exploiteer. Piepers en Paupers kwam op ons pad. Via Facebook lazen we over de verkoopplannen. We hebben contact opgenomen, zijn wezen kijken en van het een kwam het ander.’
Concept verandert niet
Per 2 mei komt de zaak in handen van de nieuwe eigenaren. ‘Maar in overleg met Alida en Jan kijken we nog even naar het meest geschikte moment voor de overdracht. In hun nieuwe zaak in Appelscha wordt namelijk nog volop gebouwd.’
Piepers en Paupers wordt op dezelfde manier voortgezet. ‘Dat is inderdaad de wens van de verhuurder’, bevestigt Lammerts. ‘Uiteraard kijken we op termijn naar eventuele noodzakelijke veranderingen of verbeteringen, maar het concept wijzigt niet. Lokale samenwerking en verse friet als onderscheidende factoren.’
Gewoon lekker ons ding doen
Ondanks de lastige omstandigheden hebben Lammerts en Mulder niet getwijfeld over de overname. ‘Eerst corona, nu de enorme prijsverhogingen die we niet een-op-een kunnen doorberekenen, en de algemene teneur helpt ons ook al niet echt. We willen ons er niet door laten afleiden, doen gewoon lekker ons ding.’
Lammerts vriend gaat het gezicht worden in Veenhuizen. ‘En Berdien en ik zullen afwisselend in Eext of bij Piepers en Paupers zijn.’
Jan Willems en Alida van Dellen
In februari noemde Willems de verkoop tegenover Misset Horeca ‘een besluit dat ze met pijn in hun hart hadden genomen, maar dat het beste was voor beide bedrijven’. Vorig jaar juni werd namelijk bekend dat ze dit voorjaar Familiy Appelscha openen.
De ondernemers concludeerden dat het niet mogelijk was om beide zaken te combineren. Door de verkoop voorkomen ze naar eigen zeggen dat ze de deuren in Veenhuizen op een later moment (wellicht) hadden moeten sluiten.
Family Appelscha
Van Dellen en Willems startten Piepers en Paupers, nadat ze jaren succesvol waren met Alida’s Smulpaleis in Roden. Met dat bedrijf wonnen ze in 2015 de Cafetaria Top 100, na een tweede prijs een jaar eerder.
In Appelscha gaat het paar voor het eerst werken onder een formule. ‘Maar met dezelfde filosofie als bij Piepers en Paupers’, aldus Willems in februari. ‘Lokaal geproduceerd voedsel verwerken tot een eindproduct in snackbarsetting. Met de ambitie om de eerste cafetaria te worden die de Terras Top 100 wint.’