'Voorheen was een bartender met een maatbeker in de weer voor de cocktails. Bij een vol terras duurde het te lang voor de gasten, waardoor de medewerkers er ook stress van kregen.' Op advies van zijn team, besloot horecaondernemer Niels Mulder zich te gaan verdiepen in een cocktailmachine.
Twee jaar geleden, na de eerste lockdown, ging hij overstag en schafte een machine aan, eentje van TenderOne. 'En nee ik heb geen aandelen hierin, maar die zomermaanden zag ik het aantal cocktailbestellingen per maand oplopen tot 25.000. De medewerkers verkopen nu juist graag cocktails.'
Omzetbooster
Bij Nielz staan de cocktails tussen de 6 en 10 euro op de kaart. 'Dus voor ons betekent het echt een omzetbooster.' Bij Nielz worden met name cocktails verkocht vanaf het terras dat 230 zitplaatsen telt. 'Zowel de cocktails als de mocktails komen uit de machine.'
Zijn investering van rond de 15.000 euro, had hij er naar eigen zeggen binnen no time uit. De machine doseert precies de juiste eenheden, meldt wat de bereidingswijze is en welk glaswerk erbij hoort. 'Met 20 seconden heb je de cocktail klaar. Voordeel is ook dat je marge heel constant is, want de eenheden zijn altijd hetzelfde.'
Mulder zegt iedereen met een groot terras aan te raden om een cocktailmachine aan te schaffen. 'Want ook met het oog op mocktails is zo'n machine heel interessant.' Ze werken zo dat je er ook huisgemaakte limonades aan kan koppelen, of gedistilleerde dranken, maar je kan deze ook inkopen bij de leverancier van de machine.
Struggelen met maatbeker
Edwin Jansen, eigenaar van Tender One: 'Ik ben dit bedrijf vijftien jaar geleden begonnen. We hadden een lange aanloop nodig, maar nu gaat het als een malle. Door de coronacrisis is de automatisering enorm versneld en de vraag naar cocktails is toegenomen.' Jansen omschrijft de cocktailmachine als een dranken doceermachine. 'Het struggelen met maatbekers is voorbij.'