De European urban winery Chateau Amsterdam is gestart in 2018 en tot nu toe de enige in zijn soort in Nederland. Oprichter Remy Harrewijn maakte de keuze om niet de wijnflessen maar de druiven te gaan vervoeren vanuit Europese wijngebieden naar Amsterdam.
Vorig jaar verkocht het bedrijf 60.000 flessen en het wil dit de komende twee jaar vertienvoudigen om naar 600.000 flessen met een omzet van ruim €4 miljoen te groeien. De ambitie is om in 2025 tot de drie meest bekende wijnmerken in Nederland te behoren. En de ambitie strekt nog verder: ‘wij willen uitgroeien tot de grootste urban winery van Europa', zegt Harrewijn.

Om die groei mogelijk te maken, ging hij op zoek naar investeerders. De eerste €1,5 miljoen is nu binnen, daarnaast starten nu ook de tranches waarop nieuwe investeerders zich kunnen inschrijven om de uiteindelijk beoogde €7 miljoen binnen te halen om te groeien in Europa.
Met dat geld wil Chateau Amsterdam een grotere winery bouwen in Amsterdam-Noord, nieuwe wijnen te ontwikkelen en het merk ook buiten Amsterdam meer bekendheid te geven.
Vriendenclub
De investering van €1,5 miljoen is tot stand gekomen in een mix van bestaande en nieuwe investeerders. Dit jaar zijn er twee tranches van ieder €2 miljoen waarvoor Chateau Amsterdam nieuwe investeerders uitnodigt. De eerste tranche start op 8 maart, waarbij Chateau hun ‘Vriendenclub’ gaat openstellen voor privédeelnemers.
Investeerders ontvangen dan certificaten van aandelen. Het wordt mogelijk om vanaf €250 mede-eigenaar te worden van Chateau Amsterdam. Dit verloopt via het Eyevestor platform. Private investeerders kunnen zich in deze investeringsronde aan het bedrijf verbinden met tickets vanaf €200.000 via een apart investeerders vehikel.
Van 60.000 naar 600.000 flessen
Remy Harrewijn besluit in 2018 met zijn vader en zakelijk partner de wijnwereld te veranderen: niet langer worden de flessen vervoerd, maar de druiven zelf. En die komen uit wijngebieden in heel Europa. Het bedrijf bezit geen eigen wijngaarden maar maakt de wijn midden in de stad, in Amsterdam Noord. ‘Onze wijn verbindt en brengt verschillende achtergronden en culturen bij elkaar in onze winery in Amsterdam: producent en consument, jong en oud, natuur en stad, Europa en Amsterdam.’
Nieuw ‘kasteel’
Met de investering die nu is opgehaald gaat Chateau Amsterdam een immens leegstaand pand van 3000 m2 in Amsterdam-Noord ombouwen tot de grootste urban winery van Nederland met een gloednieuwe productiehal met meer dan 50 stalen tanks en een veelvoud aan houten vaten om wijn te maken, een proeflokaal met uitzicht op de productiehal, een restaurant met 150 stoelen en open keuken, eigen wijnwinkel, vergaderruimtes, kantoor voor het snel groeiende team medewerkers en aan de achterzijde een grote Franse binnentuin met terras en podium.
‘Dit wordt ons nieuwe clubhuis waar we alles waar Chateau Amsterdam voor staat samen gaan laten komen. Een plek om te ontdekken, experimenteren en te genieten van alles wat het leven de moeite waard maakt te vieren’, zegt Remy Harrewijn, oprichter en ceo van Chateau Amsterdam.
Wijn maken in de stad
Urban wineries zijn met name in Amerika populair. In Europa zijn er een paar en in Nederland is Chateau Amsterdam de eerste. Wijn maken in de stad terwijl er in geen velden of wegen een druivenrank te bekennen is, hoe doe je dat?

Door de druiven te verplaatsen in plaats van de wijn, wil Chateau Amsterdam het productieproces dichter bij de mensen brengen en de mensen dichterbij elkaar. ‘We willen ons enthousiasme voor wijn delen met vrije geesten uit Amsterdam en omstreken. Daarnaast geeft wijn maken op neutrale grond ons ook de unieke kans om alle druivenrassen, landen en stijlen samen te brengen onder één dak. Dit stelt ons in staat om te kunnen innoveren en experimenteren met nieuwe smaken en ervaringen.’
Duurzame aanpak
Chateau Amsterdam kiest voor een zo duurzaam mogelijke aanpak. Zo werken ze alleen met biologisch fruit van zorgvuldig geselecteerde partners door heel Europa, voorlopig uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. ‘Over de jaren zijn onze boeren deel geworden van de Chateau familie. Samen bepalen we een aantal zaken: hoe gaan we snoeien, hoe verzorgen we het land en wanneer gaan we oogsten. Met de timing van de pluk bepaal je namelijk de hoeveelheid suikers, zuren en smaken en aroma’s die de druif meegeeft aan de wijn.’
In een fles van 0,75 liter gaat 1,2 kilo aan druiven. Voor 80.000 flessen heeft Chateau Amsterdam 96.000 kilo druiven nodig, goed voor de gezamenlijke zorg van 20 hectare land. Het transport van die druiven levert iets meer co2-uitstoot per fles op dan bij de coventionele wijnhandel (0,05 kilo co2 per fles meer). Maar door alleen biologische druiven te kopen, bespaart Chateau Amsterdam dan weer 0,4 kilo co2 per fles.
‘Daarnaast werken we aan efficiëntere en CO2-vriendelijkere logistieke oplossingen, andere verpakkingen dan de CO2-belastende ‘glazen fles met zware ziel’, en hebben we als policy: geen distributie en verkoop buiten de eigen landsgrenzen.’
En de urban winery werkt volgens het zero-waste principe. Van restanten zoals de schillen en pitjes wordt in samenwerking met bierbrouwerij Oedipus een bier gebrouwen en met The Stillery een grappa gemaakt. Ook maakt Chateau Amsterdam een eigen piquette. En wat er dan nog overblijft, gaat het naar de lokale varkensboer van Buitengewone Varkens in Amsterdam-Noord.