Die omzet van ruim €2,2 miljard ligt nog wel 42 procent onder de recordomzet in 2019, maar het herstel is evident. Nu de coronamaatregelen steeds verder worden versoepeld, zou verdere groei in 2022 mogelijk moeten zijn, al zal de oorlog in Oekraïne zeker ook effect hebben. Los van gesloten hotels in het oorlogsgebied (Accor heeft zeven hotels in Oekraïne) en direct omliggende landen, zullen Amerikaanse en Aziatische toeristen Europa voorlopig mijden.
Terug naar vorig jaar: ‘Ondanks een moeilijke start van het jaar als gevolg van de beperkingen, liet 2021 vanaf het voorjaar een aanzienlijke verbetering zien', zegt Sébastien Bazin, voorzitter en CEO van Accor.
‘We bereikten deze resultaten dankzij de kracht van onze merken, onze financiële discipline en de inspanningen van onze teams die het hele jaar door vastberaden, vasthoudend en vrijgevig zijn geweest. Dankzij hun komen we sterk uit deze crisis en hebben we een stijgend marktaandeel in alle belangrijke regio's.’
Bazin ziet de Accormerken floreren, waarbij het luxesegment bijna 40 procent van de toekomstige openingen vertegenwoordigt, een stijging van 12 procent in de afgelopen 4 jaar. ‘De wens om te reizen is nog nooit zo groot geweest en we zijn goed op weg om het beste uit deze opleving te halen. In 2022 zullen we onze visie om steeds ervaringsgerichter en duurzamer te zijn blijven nastreven, mogelijk gemaakt door digitale technologieën. We hebben vertrouwen in ons vermogen om waarde te blijven creëren voor zowel onze partners als onze aandeelhouders.’
Vanaf april 2021 kende Accor een opleving in de bedrijfsresultaten, waarbij de RevPAR maand na maand verbeterde. Door de verhoogde vraag kwamen de gemiddelde kamerprijzen eind 2021 in de buurt van of, op veel bestemmingen, zelfs boven het pre-COVID-19-niveau. Hoewel de effecten van deze ongekende crisis nog niet volledig zijn verdwenen, lijken de bedrijven in alle geografische gebieden van Accor op weg te zijn om weer normaal te kunnen opereren. De uitbraak van de omikronvariant in januari 2022 markeerde een pauze in de maandelijkse RevPAR-verbetering sinds april, maar februari is alweer een keerpunt.
288 nieuwe hotels
In 2021 opende Accor 288 hotels, goed voor 41.000 kamers, wat resulteerde in een nettogroei van 3 procent van het portfolio over de periode van 12 maanden. Eind december had de groep een hotelportfolio van 777.714 kamers in 5298 hotels en 214.000 kamers in 1.218 hotels in de pijplijn. In 2022 verwacht Accor een netto portfoliogroei van 3,5 procent.
In 2021 rapporteerde Accor een geconsolideerde omzet van €2,2 miljard, een like-for-like (LFL) van 34 procent ten opzichte van 2020. Deze groei is verdeeld in een stijging van 36 procent voor HotelServices en 29 procent voor Hotel Assets & Other.
De LFL-omzet is vergeleken met de RevPAR in 2019 met 42 procent gedaald. In de regio Noord-Europa, waar ook Nederland onder valt, was het herstel nog iets voorzichtiger en eindigde de RevPAR uiteindelijk 57 procent onder die van 2019.
Wijzigingen in de consolidatiescope (acquisities en desinvesteringen) droegen bij aan een positieve €47 miljoen, grotendeels als gevolg van de volledige overname van sbe in Q4 2020.